2. skoledag; første vors og BRA fest!

Outft 2. skoledag!

I dag gikk jeg alene til skolens auditorium. Jeg merket det var litt skummelt å måtte gå inn der uten noen andre; måtte jeg sette meg på en plass helt alene? Ville noen komme til å sette seg ved siden av meg da? Heldigvis; da jeg kom inn i salen la jeg merke til Hanne som smilte til meg. Det var ledig plass ved siden av henne, så jeg slo meg ned der.

Denne dagen gikk veldig mye til å sette opp nettet på "duppedingsene" våre som de ansatte så fint kalte det (laptop, mac, mobil, etc.), hehe. Jeg hadde tatt med min laptop. Men, som det alltid pleier å skje i slike settinger, hadde vi problemer med nettverket, og vi måtte få hjelp av skolens IT-mann. I timene frem til lunsj ble det derfor en del dødtid før vi etter hvert fikk litt innføring i It's Learning og ellers bruk av IKT.

Etter en god lunsjpause sammen med mine nye venner, skulle vi igjen tilbake til auditoriet. Denne gangen skulle vi få besøk av medlemmer fra NSF; Norsk Sykepleierforbund. Her snakket de om hvilke fordeler man ville få som medlem av NSF; vi fikk håndbok for sykepleierstudenter (i tillegg til en årskalender, stod det en masse nyttig informasjon i den - den er akkurat som Hakkespettboken til Ole, Dole og Doffen!), skolesekk, rabatter på skolebøker og uniformer, samt at vi får tidsskriftet Sykepleien og bilaget Sykepleien flere ganger i året. Disse skriftene inneholder oppdaterte nyheter, reportasjer og forskning som vil være relevante for sykepleieren, og dette kan derfor komme godt med til oppgaver vi etter hvert må skrive på skolen. I tillegg er det noen forsikringer som også inkluderes i medlemskapet, slik som innboforsikringen! Jeg var blant de aller fleste som meldte meg inn i NSF samme dag, noe jeg er fornøyd med at jeg gjorde.

Produktene jeg fikk som medlem av NSF!

I dagens siste time hadde vi foredrag om studieteknikk av læreren Inga, ei utrolig søt lærerinne. Hun tar i bruk tankekart på det høyeste plan, og for en kreativitet hun har! Tankekartene hennes er de fineste, flotteste og de mest oversiktlige tankekartene jeg noen gang har sett! Selv har jeg aldri tatt i bruk denne læringsmetoden, men det må henge sammen med at jeg ikke føler kreativiteten er helt på topp, hehe. Men hun inspirerte meg veldig mye - jeg fikk nemlig veldig lyst til å prøve ut denne læringsmetoden etter endt undervisningstime!

Undervisningstimen med Inga! Jeg retusjerte vekk 
etternavnet hennes som stod på skjermen.

Da jeg kom hjem igjen hadde jeg ikke tid til å lage en stor middag; jeg stekte meg bare noen pølser, haha. Godt og enkelt. Nå måtte jeg nemlig gå i gang med å vaske rommene jeg hadde ansvar for, altså kjøkkenet og de to badene. Kjøkkenet var det mest omfattende arbeidet. Jeg visste ikke hvor nøye inspeksjonen ville være (åja, du leste riktig!), så jeg gikk inn i arbeidet så nøye og perfekt som jeg klarte - og dere som kjenner meg godt vet at da kan jeg holde på i evigheter. Jeg rengjorde møbler, hvitevarer og benker, og støvsugde og vasket gulvet. Da jeg omsider ble ferdig, gikk jeg i gang med begge badene. Etter å ha sagt meg ferdig med et - jeg vil si - grundig gjennomført arbeid, måtte jeg skynde meg å skifte til penere antrekk, sette på noe sminke før jeg skyndte meg ut døren igjen, klar for mitt livs første vors og nok en utekveld!

Jeg hadde avtalt å møte Stine på Majorstuen, men vi møtte i tillegg på Lise, ei av de hyggelige fadderne våre, og sammen med henne fikk vi taxi-skyss av en av Lises venner til plassen hvor faddergruppen vår skulle ha vorset. Til tross for alle mine erfaringer med situasjoner hvor alkohol er inne i bildet, syns jeg dette var en helt fantastisk kveld. Jeg hentet meg atter en gang et glass med vann, men denne gangen med en større kraft av selvtillit; hvis folk har noe imot at jeg ikke drikker, får det virkelig være deres problem. Jeg har ikke behov for å være sammen med noen som ikke godtar meg for den jeg er.

Likevel skulle jeg merke noe annerledes enn fra mine tidligere "alkohol-erfaringer"; jeg hadde det bra! Ikke nok med det; jeg hadde det veldig bra! Jeg ble ikke så stille og taus, men jeg turte å slippe til ordet noen ganger, og de andre lyttet interesserte til det jeg hadde på hjertet! I tillegg var jeg også med i småsamtaler innenfor i gruppen, og det var så godt å føle meg inkludert. Alle var så utrolig hyggelige! Jeg følte jeg ble bedre kjent med Sara den kvelden, ei veldig hyggelig jente.

Da vi skulle dra på den ordentlige festen, blålys-festen, var det ei i gruppen som spurte rundt om noen ville ha drikken hennes, og da spurte hun meg også. "Åh, nei, ellers takk, jeg drikker ikke", svarte jeg. Jeg merket jeg var spent på reaksjonen hennes og alle de andre som stod rundt. Da tok Lise (en av fadderne) og klappet meg vennlig på skulderen; "jammen det syns jeg er kjempebra av deg! Det er utrolig bra at du blir med på slike sosiale settinger likevel, det var det ikke mange i fjor som var med på!" For første gang fikk jeg synlig positiv respons på drikkevalget mitt, og det føltes veldig godt. Det virket som om Lise oppriktig syns det var tøft og bra gjort av meg å være med til tross for at jeg skilte meg ut fra de andre. Jeg forlot vorset i et godt humør og gledet meg faktisk til å komme til festen!

Denne festen var helt annerledes enn de andre festene jeg har vært med på. Det var ikke så stort rom for dansing, men heller det å prate og bli kjent med hverandre. Det kunne jo ikke ha blitt bedre! Her ble jeg kjent med Cecilie (tror jeg hun het; hun minnet meg helt fantastisk mye om Tina fra FHS!), ei utrolig glad og utadvendt jente. Jeg ble også kjent med Øystein og Mads som beundret det store afrohåret mitt! Jeg syns det er så koselig at håret mitt blir så godt likt! Mads satte opp håret mitt i en strikk han fikk av Øystein, og med ett følte jeg meg som en "Lille My"! De syntes jeg så fin ut, men hvor påvirket var vel dem, hehe.

Mads og meg - med oppsatt hår!

Siden siste t-bane hjem igjen gikk rett over midnatt, og jeg måtte derfor forlate festen da. Og gjett hva; jeg syns det var trist - jeg skulle gjerne ha vært der lengre!! Det hadde jeg aldri trodd skulle skje med meg - jeg trivdes faktisk på festen! Men jeg måtte gå for å komme meg hjem igjen, og jeg dro igjen sammen med Elise (hun som jeg møtte aller først på første skoledag) og ei av hennes venninner. Vi møtte på Lise (fadder) på banestasjonen, så hun slo også følge med oss. Utrolig hyggelig! Igjen slapp jeg å dra hjem alene, og det i nok et fin selskap som var i.

Da jeg kom hjem denne kvelden var det egentlig bare å finne sengen med det samme. Det var en ny dag som ventet med flere nye opplevelser og enda flere venner; åh, som jeg gledet meg over livet mitt! Tirsdagen var over, og jeg hadde blitt kjent med fire nye og hyggelige folk i tillegg til de jeg ble kjent med dagen før! Det var Sara, Cecilie, Mads og Øystein. Dette gikk jo fabelaktig - og enda var det flere som ventet på meg de neste dagene jeg hadde foran meg!

- Bella.

"Go for it now. The future is promised to no one." - Wayne Dyer.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

MUNTLIG EKSAMEN!

Filmstjerne for én dag!