Min opplevelse av 2IDA!

I dag har jeg hatt min siste skoledag i 2. klasse på vgs. Utrolig hvor fort tiden har gått! Dette har desidert vært det hardeste året hittil. Jeg har hørt fra andre elever i 3. klasse som forteller at 2. året var det verste. I 1. klasse mistet jeg to avsluttende fag (engelsk og naturfag), mens i 2. klasse fikk jeg inn 5 nye fag (samfunnsfag, geografi, historie, treningsledelse og idrett og samfunn) på like mange skoleøkter i uken som året før, om ikke færre (som tilsvarte at flere av de avsluttende fagene bare var på 1-2 økter i uken)! I tillegg gikk jeg fra teoretisk matte til realfagsmatematikk - det vanskeligste mattenivået på skolen. Dessuten var 7/13 av fagene mine avsluttende. Snakker vi mye jobbing og stress? I think so!

Jeg husker jeg slet med et valg i begynnelsen av skoleåret: Skulle jeg gå fra toppidrett (fotball) til breddeidrett (allsidig idrett) grunnet kneskaden min? Det ble til slutt til at jeg gjorde det, og jeg har ikke angret ett sekund på det siden. Jeg trivdes veldig godt i denne gruppen, og det går også bra med kneet mitt for tiden. Videre husker jeg at klassen min dro på en opplevelsestur til Dagali hvor vi blant annet fikk være med på rafting ned store stryk, rappellering, riverboard og go-kart (du kan lese mer om denne turen her eller på dette innlegget).

Rafting! Jeg har gul hjelm!


Jeg rappellerer fra en 45 meters lang fjellvegg!

Tiden gikk, og snart var julen kommet for døren. Jeg, sammen med familien min, hadde lett desperate etter en hybel i Hønefoss i et par måneder allerede (ved å bo en strekning på 42 km fra skolen, som tilsvarte halvannen time i buss én vei, gjorde skoledagene mine veldig tunge), og rundt midten av desember fikk vi endelig et positivt svar. Analin og jeg flyttet inn i den nye hybelen allerede på dagen (du kan se flere bilder av hybelen vår på denne bloggen som by the way døde bort...)! På denne tiden hadde jeg også slitt meg passe bra ut på skolen. Jeg var virkelig på bånn! Men jeg hadde to veldig gode kontakter som hjalp meg gjennom denne perioden, så det gikk ikke så verst...

Bilder av hybelen fra desember 2009! Det er blitt annerledes her siden den gang.

Så var 2. termin i gang. Det at jeg hadde fått hybel, gjorde at jeg lærte å ha mer ansvar, og jeg fikk mye mer søvn enn det jeg vanligvis pleide, og det merket jeg gjorde godt. Likevel må jeg innrømme jeg hadde en del lekselesing og matteregning til langt over midnatt i 2. termin også.

I april dro klassen min på en ny tur; til Høgevarde på Norefjell. Da var det bare å ta frem skitalentet fra året før (som det absolutt ikke var noe å skryte av forresten!) og begi seg på en 16 km lang skitur. Heldigvis gikk det overraskende bra, og til tross for at jeg fikk veldige smerter i operasjonskneet mot slutten av skituren, hjalp klassen meg slik at jeg kom meg helskinnet hjem igjen (ble du mer nysgjerrig eller litt interessert? Ta en titt på innlegget fra denne turen her)!

Klassekamerater på vei til Høgevarde!

Deretter var det klart for siste innspurt før karakterene ble satt. I slutten av april fikk jeg tilbake noen prøver jeg definitivt ikke ble fornøyd med. Men istedenfor å slippe meg ned, bestemte jeg meg for å jobbe knallhardt for å løfte disse karakterene ett - eller til og med to - hakk. Og som sagt, så gjort. Jeg prioriterte skolen fremfor alt annet - til min søvns, min fritids, mine kjørekunnskapers og min treningsdagboks store skuffelse. På toppen av alt fikk jeg lungebetennelse i midten av mai, som gjorde at jeg fikk mye å ta igjen. Da fikk jeg i alle fall regnet en del matte, som kom godt med siden jeg kom opp i realfagsmatematikk i skriftlig eksamen.

Da eksamenen og alle prøvene var ferdige, kunne jeg omsider senke skuldrene. Jeg var, psykisk sett, ferdig med 2. klasse! Endelig kunne jeg komme til hybelen etter skolen eller hjem i helgene uten å måtte ha den dårlige samvittigheten som stadig kom luskende hvis jeg ikke gjorde lekser. Likevel kunne det faktisk hende den kom, og da måtte jeg hele tiden minne meg på at jeg ikke skulle ha noen grunn for å ha den, og prøve å fortrenge vekk denne følelsen. Faktisk!

Heldigvis viste det seg at alt arbeidet - alle timene hver dag (og natt) og alle helgenene og feriene som har gått med til skolearbeid - det viste seg på sluttkarakterene. Jeg er veldig fornøyd med årets karakterkort. Jeg fikk ikke lavere enn 5, og jeg fikk to 6'ere hvor begge var i avsluttende fag (sett at jeg enda ikke har fått tilbake eksamenen, vel å merke!).

Nå kan jeg endelig nyte sommerferien med GOD samvittighet. Etter dagens flotte underholdning fra 1. og 2. klasse (der jeg må si at 1. klassingene imponerte stort!), kan jeg legge skolesekken på hylla for nesten to måneder. Hvordan vårt underholdningsinnslag gikk, spør du? Joda, det gikk vel ikke så verst. Men jeg følte jeg sang bedre da vi øvde... Derimot var bakdanserne flinke! Vi ble enda færre enn de 9 som møtte til øving i går, men de som kom, gjorde et helhjertet forsøk, og jeg er utrolig stolte av dem! Publikum lo også, og om det var grunnet oss eller en annen lærer som visstnok hadde tatt av bak scenen, syns jeg det var gøy, og det var en flott avslutning for et flott skoleår!

Hvordan har ditt skoleår vært?

Ta vare på deg selv!
~ Bella

"When you feel like giving up, remember why you held on for so long in the first place"

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

Filmstjerne for én dag!

MUNTLIG EKSAMEN!