SSS' lørdag!

Så var dagen kommet til at klassen min skulle ha ansvaret for dagens lørdagsundervisning og kveldens underholdning (lørdagstreff, LT). Dette hadde krevd en god del forberedelser og arbeid i forkant, så jeg merket jeg var spent på hvordan dagen ville utarte seg til å bli!

Vi startet opp i Amfi med en liten bildeserie av hva klassen har gjort opp gjennom året (gatesenterkonserter, Grease-musikal, studioinnspilling, turné...) etterfulgt av Fredriks spørsmål om å kunne ta en solo. Vi ba ham om å ta den senere.

Deretter var det tid for stasjonspostene, og jeg hadde ansvaret for å undervise i swing! Det var nok dette jeg var mest spent på hvordan skulle gå. Jeg syns det er gøy å danse, men det er jo noe helt annet å måtte lære det bort! Dessuten må jeg jo i tillegg til å kunne jentestegene, også vite hvordan guttestegene går! Til tross for at jeg hadde forberedt meg en del (frisket opp minnene fra swingundervisningen både her fra skolen og fra vgs, fått listen over swinglåtene av min herlige kontaktlærer fra videregående, og fått danset litt sammen med noen gutter her som gjorde at jeg fikk dansetrinnene inn i kroppen igjen), følte jeg meg ikke helt klar da lørdagen kom. Men det viste seg at det virkelig gikk seg til. Elevene virket gira på å lære (selv om de mistet fokuset en gang i blant, men jeg skylder på musikken som hakket til stadighet), og det så ut som om de hadde det moro. Elevene fortalte meg iallfall i ettertid at de hadde hatt det gøy, og hvis de er fornøyde, er jeg også fornøyd. Berit fortalte meg også at hun syntes jeg var flink til å undervise, og at jeg var klar og tydelig i beskjedene mine. Videre nesten oppfordret hun meg til å holde et "swing-kurs" i gymsalen en kveld for de som ønsket! Wow, for en tilbakemelding. Jeg følte meg virkelig beæret over å få en slik oppfordring - kanskje det plutselig skjer også?

Elevene danser "Line dance"

Elevene danser "Gate rock".

Deretter var det tid for konsert med Viken Folkehøyskole. De var fantastisk flinke, og jeg følte de spredte så mye positiv energi til publikum! Jeg kjente bassisten deres, Martin, og det var utrolig koselig å se og snakke med ham igjen.

Konsert med Viken Folkehøyskole!

Resten av dagen gikk til å farte rundt på skolen for å forberede meg til kveldsunderholdningen. Diplomer måtte lages, underholdningsinnslag måtte få sin siste finish, det tekniske anlegget måtte på plass og sørge for at det funket, og andre småting. Hodet mitt var en eneste stor uoversiktlig oversikt over alt som måtte gjøres, og da jeg endelig var ferdig med disse oppgavene, var det tid for å skifte og stelle meg til kvelden.

Diplomene er ferdige!

Kvelden startet med middag bestående av kyllingwraps. Igjen spurte Fredrik om å ta en solo, men vi fortalte ham at opplegget var endret, så han måtte ta det senere. Da jeg var halvveis ferdig med tallerkenen min og skuffet i meg nok dårlig samvittighet for å ikke ha hjulpet mer til på kjøkkenet, stakk jeg og sjekket om det var noe som trengtes. Det var allerede mye som var tomt, så jeg skar opp agurker, fylte saus i boller, sjekket oppvasken, vasket bord og forberedte desserten, bestående av fruktsalat (selvfølgelig med hjelp fra de andre). Jeg syns det er moro å jobbe under litt press, så jeg koste meg faktisk i stillingen min. Da det verste rushet var over, avsluttet jeg den kalde middagen min, og tok en liten porsjon dessert.

Vi pynter til middagen.

Så var det tid for underholdning! Etter en filmsnutt fra diverse filmklipp opp gjennom året fra Heidis kamera, etterfulgt av en quiz, skulle alle vise frem det man hadde gjort på stasjonspostene tidligere på dagen. Det var altså tre forskjellige poster; lage musikkvideo, lage sang og å danse (swing, line dance og gate rock). Vi fikk sett musikkvideoene, gruppene fremførte sangene sine, og vi fikk sett dansene fra "gate rock" og "line dance". Utrolig moro, og for en kreativitet det var på alle elevene! Jeg må absolutt si jeg var meget stolt av dem og det de hadde fått utrettet i løpet av dagen.

Venter spente på hva som er i vente...

Mot slutten var det tid for "Beat for Beat" og "Popstock", noe som gikk greit. Fredrik fikk også endelig tatt sin solo; han stakk ut i tv-stuen, kjøpte seg en solo-brus og drakk den foran publikum - og alle lo godt med ham, hehe.

Fredrik drikker soloen sin.

Da kvelden var over og det var tid for å rydde, merket jeg at jeg sakte, men sikkert ble mer og mer sliten, og tretthetsfølelsen tok overhånd i meg. Jeg hadde faktisk ikke rukket å tenke over hvor sliten jeg var tidligere samme dag, rett og slett fordi det hadde gått i ett siden morgenen! Gjett om veien til sengen var kort da alt var ryddet på plass og det var på tide å ta kvelden.

Så viste det seg at det ble en fin dag. Både de andre klassekameratene mine og jeg fikk mange hyggelige tilbakemeldinger om at medelevene hadde kost seg, og at det hadde vært et bra opplegg! Det varmet, altså. Jeg må jo også selv si at det har både vært gøy med alle forberedelsene i forkant, og det å kunne utføre dem i praksis etterpå. Alt i alt vil jeg dermed si at jeg ble veldig fornøyd med dagen.

- Bella.

"What you are is God's gift to you, what you make of yourself is your gift to God."

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

MUNTLIG EKSAMEN!

Filmstjerne for én dag!