Nyttårsball 2013!

På lørdagen som var, var det tid for nyttårsball! Forskjellen fra i fjor var at jeg var med på forberedelsene også. Det syns jeg egentlig var litt moro, for jeg liker jo så godt å være med på planlegging og forberedelser til arrangementer!

Det var elevrådet som skulle ordne til nyttårsballet, men de ønsket å alliere seg med stipendiatene. Herifra kom jeg med i pyntegruppa, og da gikk de neste dagene frem til selve ballet med til denne planleggingen og innkjøpene. Sammen med Tina, Lise, Kira og Alexandra i to forskjellige puljer dro vi ut til diverse butikker og handlet inn det vi trengte, samt at vi fant ut hva slags stæsj skolen også hadde som vi kunne bruke. Det var en koselig arbeidsprosess, og jeg syns det var moro å samarbeide med elevrådet!

På lørdagen, da nyttårsballet ventet oss på kvelden, gikk all tiden etter lørdagsundervisningen med til å forberede kvelden. Bord og stoler måtte på plass, og pyntingen måtte settes. Stipendiatene fikk ansvaret med å ordne fotohjørnet, og jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Etter at jeg hadde ryddet formingsrommet sammen med Alexandra og gjort ferdig siste rest av pyntingen på bordene sammen med resten av pyntegruppen, spurte jeg om jeg kunne gå. Jeg hadde nemlig lyst til å slette håret mitt! - og det kan ta ganske lang tid når man har slik afrohår som meg. Da jeg gjorde det under fjorårets Haugetunår tok det en hel time - og da hadde jeg for det første kortere hår enn nå, og det var TO stykker som rettet håret mitt med hver sin rettetang. Elevrådet var utrolig positivt innstilte på å se håret mitt slett, og ikke lenge etter småløp jeg tilbake til skolebygget (befant meg i gymsalen) og fant Miriam og Tone Charlotte som hadde meldt seg frivillige til å ville rette håret mitt! Charlotte fortalte meg en gang at hun også hadde lyst, men jeg tenkte at siden hun har vært syk i det siste, var hun kanskje ikke helt i form til det. Rettingen av håret gikk veldig greit (sett bortifra at det lugget som flaate siden jeg måtte gre gjennom håret mitt tørt!), og med hele TRE jenter (Aina ble også med etter hvert!) med hver sin rettetang, gikk de løs på prosjektet "Hårretting à l'Anabel"!

Før-bilde: Jeg har allerede prøvd å gre litt igjennom håret,
så det er derfor det ser enda større og bredere ut.

Etter-bilde: Jeg har fått slett hår!!

Yes, da var "Slette Anabel" kommet frem i lyset! Selve rette-prosessen tok 30-45 minutter, og det syntes jeg var imponerende raskt! Men så var det jo tre jenter som holdt på også, da, hehe. Deretter var det tid for sminking og klesbytte!

Etter at jeg hadde sminket meg, sier plutselig Malin, min flotte romvenninne, til meg; "så flink du er til å sminke! Vil du sminke meg også?" Tenk at noen ønsker å få hjelp av mine sminkeferdigheter! Jeg har jo aldri i verden sett på meg selv som en sminkeekspert, så jeg visste ikke hva jeg skulle svare; hun kunne da vel ikke være seriøs? Men da hun spurte igjen for andre gang, skjønte jeg at 'jo, det var hun!', og mens jeg var lykkelig (samt ganske nervøs) innvendig, satte jeg i gang med å sminke henne. I mitt stille sinn kan jeg takke musikalene vi har satt opp her på Haugetun Folkehøyskole; det er nemlig her jeg har lært meg sminketipsene mine!

Klar for nyttårsball!

Da sminken både på Malin og meg selv var lagt, var det en smal sak å få på meg kjolen og smykkene, og da var det bare å vente på at en hvilken som helst gutt kom på døren for å hente oss. Det var også her nervene fikk god tid til å samle seg i magen min. Jentene fikk nemlig ikke vite hvilken gutt de ville få som date - kremt, jeg mener jo så klart 'følger'. Etter en liten evighet banket det omsider på døren, og mens spenningen ble satt på full guffe inni meg, åpnet Malin døren. På den andre siden av dørterskelen befant godeste Even J. seg i sin flotte dress! Malin smilte og sa: "Her har du daten din, Anabel.". Jeg ble veldig glad for å ha Even som følgeren min. Jeg kjenner ham jo godt fra før (både fra i fjor og som stipendiat-kollega), så det ville bare bli maks koselig å tilbringe denne kvelden med ham - selv om det også selvfølgelig hadde vært spennende å komme sammen med noen jeg ikke kjenner så godt for å bli bedre kjent med dem.

Siden skolen har et meget tydelig flertall av jenter, måtte Even og jeg hente den andre jenta som også skulle være sammen med oss. Det viste seg at det skulle være Helene! Utrolig koselig. Og deretter ruslet vi av sted bort til gymsalen.

Følgerne mine! Fv: Meg, Even og Helene.

Middagen gikk veldig bra! Selv om maten bestod av hamburgere, pommes frites, salat og potetsalat, var jeg i godt selskap med følgerne mine samt de andre som satt ved bordet vårt. Even viste seg som en herlig gentleman der han tok jakken min og hang den opp, skjøv stolen til rette for at jeg kunne sette meg og vi gikk sammen bort for å hente mat så jeg slapp å gå alene. Dette er jo bare småting, men det betydde så utrolig mye for meg! Jeg er jo ikke vant til å bli tatt så godt vare på - iallfall ikke av det motsatte kjønn i en slik setting. Dessuten var også tanken på at jeg faktisk var verdig nok til å bli behandlet slik veldig stort for meg.

I løpet av kvelden fikk jeg også en del positive tilbakemeldinger med både håret mitt og kjolen - og det både av mine nærmeste venner og de jeg ikke snakker så ofte med! Det varmet veldig. Deretter var det på tide å stemme på "Ballets Konge", "Ballets Dronning" og "Ballets fineste kjole". Jeg valgte å stemme på Lises kjole, fordi jeg syntes den virkelig var nydelig. Både formen, mønsteret og fargen. Så var det ballets konge og dronning, de var vanskeligere. Hva er det som avgjør om man burde bli kåret til en slik pris? Er det outfit, personlighet eller at de passer godt sammen? Jeg valgte å følge det jeg syntes var riktig; den som kunne ha egnet seg best til det. Jeg stemte på Even som "Ballets Konge". Det gjorde jeg ikke fordi han var min makker eller fordi jeg kjenner ham så godt fra før av, men fordi han virkelig tok så godt vare på meg under hele kvelden siden jeg var følgeren hans! Selv om han kunne gå og være sammen med andre, var det alltid jeg som fikk fokus og han passet på at jeg hadde det bra hele kvelden. Det er disse egenskapene jeg syns burde være med på å kåre en konge. Hvor omsorgsfull og god han er mot andre før han tenker på hvordan han selv har det (til en viss grad, selvfølgelig!). "Ballets Dronning" fikk jeg ikke bestemt meg for - det hadde iallfall ikke passet med meg. Likevel var jeg så fornøyd med mine to andre kåringer at jeg lot det bli med det.

Da klokken var 21:30 - jeg mener 23:30!! (intern) - var nyttårsballet over for denne gangen. Etter å bli fulgt tilbake til skolebygget av Even, den beste og mest gjennomførte daten jeg noensinne har hatt, fikk jeg av meg finstasen og skoene før det var tid for film sammen med Dence, Miriam, Tone Charlotte og Malin. For en flott kveld dette har vært! For én herlig gangs skyld hadde jeg heller INGEN gjøremål under selve arrangementet (det er jo koselig å ha noe å gjøre, misforstå meg rett! - men det har bare blitt så altfor mye av det i den siste tiden på folkehøyskolen). Derimot fikk jeg en del arbeid å gjøre i forkant, og selv om det var en del som måtte gjøres da, gikk det veldig greit. Jeg syns jo det er så moro å kunne være en del av mannskapet (elevskapet?) bak slike arrangementer, og det var også koselig å jobbe med elevrådet. Samarbeidet gikk så fint! Sett bortifra at det oppstod en uheldig og egentlig misvisende hendelse som dabbet iallfall på humøret mitt, ble nyttårsballet en kjempesuksess, og jeg ble storfornøyd med kvelden.

Meg og min nydelige roomie; Malin!

Fred ut!
- Bella.

Kommentarer

  1. Så søte dokke e! Gleda me til å sjå dokke i helga :D

    SvarSlett
  2. Tusen takk for det, Karoline:) Gleder meg masse til å se igjen deg også!!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

Filmstjerne for én dag!

Mammas 60-årdag!