Ny adventskalender!

På fredagens øvelse med Heggen Gospel hadde presten Arild en andakt. Det var en utrolig bra andakt, og den fikk meg til å tenke.

Arild hadde med seg en pose med adventskalendere. Først tok han opp en Smarties-kalender (himla dyr, men visstnok veldig god!), og spurte oss ungdommer hva dette var for noe. Vi svarte det vi så; en adventskalender (nei, ikke en julekalender, som mange kaller det). Det var jo selvfølgelig ikke galt svar, så Arild kom med et nytt spørsmål: "Hvorfor har man slike kalendere?" Vi ungdommer svarte så godt vi kunne: "For å telle ned til julaften", "for å ha noe å glede seg til hver dag i adventstiden" eller "for å spise masse godt" var noen kommentarer som ble nevnt. Arild fortsatte: "Adventskalendere er til for at JEG skal glede MEG SELV ved godteriet som finnes innenfor disse lukene. At JEG skal spise noe godt hver dag. Og hvis ikke JEG får det JEG forventer meg i hver luke, blir JEG skuffet. Julen er en tid for fellesskap og samhold, ikke for at hver og en skal tenke på seg selv".

Smarties-kalender
[
http://www.worldofsweets.de/out/pictures/0/801642_th.jpg]

Deretter tok han opp en ny kalender fra posen sin. Der var et tøystykke formet som et hjerte, og den hadde en åpning. Arild fortalte videre: "Dette er en annen adventskalender, og her har jeg tenkt til å legge oppi én lapp hver dag under adventstiden. På hver lapp skriver jeg en god ting jeg skal gjøre hver dag, f. eks i dag skal jeg være snill mot den og den personen, eller i dag skal jeg glede den og den personen ved å gjøre det og det. Det er nettopp dette julen går ut på. Å finne glede ved å glede andre".

Jeg ble utrolig inspirert av denne andakten, og jeg tenkte derfor jeg skulle gjøre det selv! Det vil gjøre meg mer bevisst på å være god mot mine medmennesker. Det behøver ikke å være noe stort i det hele tatt. De små tingene er jo de som gleder mest!

Som en liten begynnelse, tenkte jeg at jeg kan fortelle hva jeg skal gjøre i morgen: I morgen skal jeg være positiv i gymøkten og motivere læreren! Du skjønner; vi har nemlig dans i gymmen for tiden. Jeg elsker det - men det gjør ikke flesteparten av de andre i klassen. Det førte til at de på mandagsøkten bare bråkte, forstyrret og viste ingen respekt overfor læreren. Dessuten ødelegget de for de elevene som ville lære også; det ble lite aktivering og stilleståing grunnet klassen som bare var opptatte av å tulle, bråke eller gjøre narr av hverandre grunnet dansingen. Stakkars læreren, jeg syntes så synd på henne! Jeg syntes det var helt uakseptabelt og skamfullt av klassen. Derfor har jeg valgt å gjøre dette i morgen. Håper bare klassen klarer å oppføre seg bedre da.

Hva slags adventskalendere skal du ha?

Peace out!
~ Bella.

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

MUNTLIG EKSAMEN!

Filmstjerne for én dag!