Overbelastning?

I går hadde jeg en skikkelig fin treningsøkt på treningssenteret Fresh Fitness! Jeg syklet 30 minutter, ellipsemaskin i 10 minutter og tredemølle (fokus på gåteknikk) i 10 minutter, og deretter styrkeplan som jeg har fått fra fysioterapeut! 90 minutters deilig treningsøkt! I tillegg innledet økten med at arbeideren som omtrent alltid er der samtidig med meg smilte og hilste på meg for første gang på 7 måneder!! Det gjorde meg så utrolig godt! Jeg trener alltid alene, og når jeg trener ca 3 ganger i uken kan det fort bli ensomt til tider. Men et lite smil og et "Hei!" var det som skulle til! For første gang siden jeg skadet meg i juli følte jeg meg ikke så alene på trening!


På senteret fant jeg også ut at det er konkurranse også: å trene 30 ganger mellom 15.02-31.04. Denne gangen har jeg lyst til å klare det! Ikke bare for konkurransen sin del, men det er jo selvfølgelig en god treningsmotivasjon i seg selv! Forresten! Linnie har nettopp meldt seg inn på Fresh Fitness nå også, så nå kommer virkelig treningsmotivasjonen til å nå nye høyder, noe jeg trodde aldri ville finne sted!! Vi har ikke trent sammen siden vi gikk sammen på idrettslinjen for 7 år siden, på den tiden jeg var gjennomtrent (Linnie og jeg fikk til og med spørsmål om vi var bodybuildere, haha..), og det skal bli artig å se hvordan vi ligger an i den fysiske formen nå i forhold til da!

Men i den siste uken har jeg merket at kneet har klikket mye. Jeg kan høre det klikker, og jeg kan kjenne at det er akkurat som om noe rører seg inni kneet. I leddene, føles det ut som. Det gjør ikke vondt, det er bare ubehagelig og irriterende. I tillegg har jeg kjent at kneet tenderer å låse seg i strak stilling. Det pleier egentlig ikke å gjøre vondt, bortsett fra da det skjedde for to dager siden. Da var det så låst at jeg nesten ikke skjønte hvordan jeg skulle klare å strekke kneet ut igjen. Jeg klarte det til slutt, med hjelp av tyngdekraften (altså at jeg ikke fysisk bøyde kneet selv) og litt smerter. Det var en ekkel opplevelse.

Jeg tok opp dette med fysioterapeuten i går, og han fortalte at han trodde ikke det var komplikasjoner med korsbånd eller menisk, men på grunn av væskeansamling i kneet. Han sa jeg skulle ta treningsfri de tre neste dagene og se hvordan det gikk etter det. Jeg hadde jo egentlig planlagt trening i morgen, men da går jo den i vasken. Jeg får heller prøve en økt på søndag ettermiddag hvis beina er gode nok og i det hele tatt orker det etter arbeidshelg.


I dag var jeg en liten tur innom sykehuset på kontrolltime nå som det har gått tre måneder etter operasjonsdagen. Her traff jeg på en fysioterapeut som holdt ansvar for kontrolltimen. Jeg fortalte om treningen min, at jeg ble fulgt opp av fysioterapeut og om denne klikkingen og låsingen i kneet. Deretter la jeg meg på benken og hun fikk kjenne på knærne, altså teste bevegelighet, sjekke om alt var bra med korsbånd og menisk, og teste muskelstyrken i knærne og hamstringen. Hun så at operasjonsbeinet var tynnere enn det andre (pga muskelsvinn), og at jeg var svakere i operasjonsbeinet. Det er ikke noe galt i det, og det er helt forventet siden jeg er operert for tre måneder siden. Fysioterapeuten fortalte at hun syns jeg lå i rute i progresjonen min, og at jeg måtte ta kontakt med sykehuset dersom klikkingen og låsingen forverret seg. Jeg håper jeg slipper det, men det er godt å vite hva jeg skal gjøre dersom det likevel skulle forbli et problem.

Nå er jeg kommet vel hjem igjen, og om en halvannen time venter kveldsvakten på meg! Jeg får nyte den resterende tiden så best som mulig før jeg turer videre.


Lag en god dag i dag!
- Bella.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

MUNTLIG EKSAMEN!

Filmstjerne for én dag!