1. reisebrev fra Polen 2012!

Nå er det kveld, og jeg er trett og sliten – noe jeg kommer tilbake til senere dette blogginnlegget! Som tittelen beskriver, befinner jeg meg altså i Polen, i Gdynia (nord i Polen, som dere kan se på kartet ovenfor) på en utrolig koselig ferietur sammen med tante og mamma. Dagen har for det meste gått til å utforske nærområdet, fryse meg omtrent hakk i hjel, mange gullkorn og flere latterkick! Denne gangen har jeg også vært knallflink til å ta bilder; jeg hadde virkelig gått inn for å dokumentere denne turen. Derfor tenkte jeg å dele de gode opplevelsene jeg hittil har fått møte med dere!

Klokka er passert 7:30, og mamma og jeg skal til å dra hjemmefra! Jeg stod opp kl. 6:15 (pga korrespondering med bruk av badet, samt at jeg liker å ha god tid om morgenen), og det var faktisk overraskende enkelt å komme seg opp av sengen! Det må vel være fordi jeg er vant til å måtte stå opp enda tidligere hver morgen jeg skal på jobb som jeg hadde gjort tidligere denne høstferien.

Her står jeg på Asker togstasjon! Ser du nøye etter, kan du se at jeg har headset på meg. Jeg hadde nemlig brukt hele bilturen hjemmefra til å høre på instrumentalsangene i Kolibrikongen (musikalen SSS-klassen min skal sette opp om én måned!) for å kunne lære meg dem utenat. Jeg har jo selvfølgelig også tatt med meg vårt midlertidige manus, så reisen gikk til full pugging av sangtekst! Jeg håper å være så godt som tekstfri når jeg er tilbake på folkehøyskolen.

Så sitter mamma og jeg på flytoget som tar oss med til Gardermoen. Helt tilfeldig kom tante på i samme vogn hvor vi satt, så vi satte oss dermed sammen fra Oslo S! Her begynte likevel trettheten å hente meg inn, så jeg tok meg en liten blund på togturen.

Lykke!! Dette er første gangen jeg så Starbucks på Gardermoen! Vi tok oss ikke turen innom her, men jeg måtte bare ta meg tid til å ta bilde av kafeen. Fantastiske minner fra USA-turen i april kom tilbake til meg; blant annet de daglige frokostene med brødskive og den gode frappucinoen, og den kjekke gutten som sjekket meg opp mens jeg bestilte der, hehe. Her har jeg virkelig lyst til å stikke innom når vi er tilbake i Norge på onsdag!

Nok en gang klar for en flytur. Jeg kjenner faktisk ikke noenting i magen - heller ikke under turbulensene - men heller i hodet. Jeg blir nemlig kvalm og føler meg uvel. For min del syns jeg det er helt greit, for jeg er absolutt ikke noe glad i magesug, hehe.

Under flyturen leste jeg i den gode boka - og da mener jeg Bibelen! Jeg må lese ferdig Johannes-evangeliet og noen andre Bibeltekster før neste møte med Bibelgruppen. I mine travle hverdager setter jeg av altfor lite tid til denne boken, men når jeg først gjør det, prøver jeg å lese en del. Jeg finner nemlig Bibelen utrolig spennende og interessant! Her kan dere også se at jeg har streket under noen vers jeg liker ekstra godt.

Etter en liten taxi-tur da vi landet i Polen var vi plutselig fremme i Gdynia ved hotellet vårt! Her kan dere se den ene delen av hotellet vi skulle ligge på - den var enorm!

Her foran leder tante og mamma an. Vi hadde litt problemer med å finne inngangen på hotellet, så vi tok oss likså godt en runde rundt hele bygningen før vi fant ut at inngangen var på startpunktet vårt, hehe.

Jeg er vel fornøyd med førsteinntrykket av både Gdynia og hotellet!

Etter en litt mye frem og tilbake ble vi endelig vist til hotellrommet vårt, og gjett om det tok pusten fra oss alle tre bare vi kom inn i nesten en leilighet hvor vi skulle bo de tre neste dagene! Her er soverrommet hvor mamma og jeg skal sove.

Dette er kjøkkenet - men det skjønte du sikkert, hehe...

Videre følger første del av badet, ...

... og andre delen av badet.

Så, hold dere fast; dette er utsikten fra hotellvinduet vårt! Fra 19. etasje i den eneste gigantiske bygningen i mils omkrets, får vi en svimlende utsikt over Østersjøen! Den er faktisk helt utrolig.

Østersjøen sett fra vårt eget hotellvindu.

Her kan dere se hotellet vi bor på; Sea Towers! Hvis du legger merke til den lille røde pilen på bildet, skal den altså illustrere sånn omtrent hvor vi har hotellrom.

Så var vi ute og spiste middag på Captain Cook (vi fikk skikkelig latterkick av dette navnet da tante fortalte en underholdende historie om noe relevant innenfor dette temaet!). Jeg spiste en rimelig god og mettende porsjon med kyllingsalat til en verdi av 30 kr!

Ellers frøs jeg forferdelig mye her i Polen! Mamma tullet med at siden vi befant oss nord i Polen, var vi jo egentlig i Nordpolen, haha! Men seriøst; det skulle meg faktisk ikke mye forundre. Tante lærte meg noe nytt i dag angående det: Hvis kroppen er sliten og trett, har man lettere for å bli kald! Det er grunnet at da bruker kroppen all sin energi og krefter på å holde kroppen våken at det å holde resten av kroppen, blir nedprioritert. Dette fant jeg virkelig interessant; jeg elsker å lære om kroppens funksjoner.

Da vi kom tilbake til hotellrommet pakket jeg meg inn i ullklær fra topp til tå - og enda frøs jeg litt! Kvelden gikk til å se på den koselige filmen "Forandring Fryder", planlegge morgendagen, snakke med Analin og legge ut dette blogginnlegget før jeg nå skal ta kvelden. Ha en riktig god kveld, Norge! Vi sees til onsdag.

Hotellvinduets utsikt om kvelden.

- Bella

"The world is a book, and those who do not travel read only a page."