Julens kjærlige teppe!

Gledelig jul, alle sammen! Forresten; dere vet at man skal si 'gledelig jul' når man har kommet inn i romjulen, mens 'god jul' i adventstiden? Det lærer vi iallfall i denne gården!
 
Vel, vel. I dag er det 1. juledag, og jeg har ikke hatt en så slapp dag på e-evig lenge! Hver morgen pleier jeg alltid å tenke over hva jeg må få gjort i løpet av dagen, og i dag brukte jeg overraskende lang tid på å gjøre det. Det tok så lang tid at jeg faktisk ble bevisst over at jeg tenkte over at jeg gjorde det (siden dette har blitt en vanesak for meg, tenker jeg ikke over at jeg gjør det lenger)! Grunnen til at det tok så lang tid, var fordi jeg rett og slett ikke fant noen ting jeg måtte gjøre! Litt av en opplevelse. Det føltes ganske godt, i grunn. Og dagen har formet seg deretter, helt fantastisk deilig! Det eneste 'store' jeg har gjort i dag, var å gå en liten og forfriskende tur sammen med mamma og pappa, men dette var jo bare koselig!
 
Pappa og meg!
 
Det er jo derfor ikke noe særlig spesielt å blogge om for denne dagen, så jeg tenkte jeg skulle konsentrere meg om gårsdagen istedenfor! Om den nydelige julaftenen. Oi, der kom jeg plutselig på at jeg ikke tok sjokoladen for gårsdagens adventskalender! Bare vent litt, jeg kommer straks tilbake.
 
(....)
 
Beklager, det tok litt lenger tid enn forventet; jeg syns sjokoladen hadde en snodig figur, så jeg måtte ta den med inn og vise den til Analin! Dessuten viste det seg at jeg hadde glemt å åpne sjokoladen for 22. desember også, så jeg tok den i samme slengen, hehe... Anyway! Tilbake til det jeg egentlig skulle:
 
24. desember!
Pyntet og klar for anledningen!
 
Dagen startet med at jeg pyntet pepperkakene Analin og jeg hadde bakt sammen dagen før. Med smarties, hakkede nonstop og fargerik melis, var det bare fantastien som kunne sette grenser! Jeg må også innrømme jeg følte meg både stolt og kreativ der jeg tok frem nok en pepperkake og klarte å dekorere den med et nytt mønster. Jeg som egentlig liker å planlegge alt til hver minste detalj klarte å bare hoppe i det; jeg satte en melis-strek her og en smarties der, og så viste det seg at det faktisk ble et pent resultat!
 
Tid for pepperkakepynting!
 
Som Lina, ei venninne av meg, skrev på Twitter i går; "Jeg tenkte det kunne være fint å informere om at det egentlig ikke er jul før etter kl. 17.00. Hilsen kirketjeneren". Jeg syns hun har et lite poeng der. Klokka 17:00 begynte vi med middagen; pinnekjøtt! Åhh, det var himmelsk. "Det var jo rene julemiddagen, jo!" Haha, dette sitatet er internt innenfor familien; det blir faktisk ikke ordentlig julemiddag før noen sier det.
 
Etter at vi hadde spist, kom jeg plutselig på at jeg har en bok hvor jeg dokumenterer julen min; der jeg skriver hva jeg gjør de forskjellige dagene i adventstiden og romjulstiden, samt hva jeg gir av julegaver til andre og hva jeg får selv. Jeg hentet boken frem igjen og begynte å lese så smått i den. Jeg begynte i år 2005, men forrige gang jeg hadde skrevet var i år 2009. Det var morsomt og minnerikt å se igjennom hva jeg hadde gjort, gitt og fått de siste årene på denne tiden. Ettersom jeg kom lengre inn i boken, så jeg at jeg en dag hadde skrevet: "mattelæreren spurte meg om hvordan det gikk! Det var dagens største lyspunkt!". Jeg husker jeg alltid følte meg oversett av realfagsmattelæreren på videregående - jeg var sikker på at han ikke likte meg - så det at han plutselig kom bort og snakket til meg, betydde mye! Jeg syns å huske jeg sa at det gikk bra siden jeg ikke stod fast ved noen matteoppgaver der og da, og at jeg smilte utvendig da jeg vendte ansiktet mitt ned i oppgaveboka samtidig som jeg strålte innvendig, hehe! Det har alltid vært så lite som har måttet til for å glede slik en enkel sjel som meg.
 
I full konsentrasjon for å huske hva jeg gjorde i adventstiden.
 
Så var det tid for å bevege seg inn i stuen. Vi tente noen lys med en fancy duppeditt, og Analin leste juleevangeliet før det var tid for gaveåpningstid! For første gang i Askeruds historie skulle vi ikke legge gavene under treet, men at det bare skulle ligge i den digre posen. "Det er så slitsomt å måtte gå og hente gaver hele tiden", ble det argumentert for. Personlig syntes jeg det var litt trist siden det brøt med juletradisjonene, men det gikk jo greit. Dette var jo i alle fall mye mer effektivt.
 
Det var moro å åpne gaver - jeg følte meg som et lite barn der jeg forsiktig løsnet teipen på gaven, både for å ikke ødelegge det vakre gavepapiret, samt at jeg frydet meg over den spennende uvissheten over hva som befant seg innenfor hvert gavepapir. Dessuten er det noe helt spesielt å feire julen sammen med familien. Det er akkurat som om det er et vakkert og glansfullt teppe fylt med en god og varm kjærlighet som brer seg utover hele rommet, og de vakre minnene fra kvelden fester seg i teppet fra denne nydelige kvelden. For hver jul som feires, brer det samme teppet seg over stueværelset, og den samme kjærligheten tar plass i hjertene våre, samt at minnene fra de tidligere julene dukker opp igjen og minner oss om de tankene og følelsene vi hadde om julen som barn. Å kunne være sammen med familien sin og føle seg trygg med menneskene man er glad i.
 
Mamma og meg.
 
Jeg ble utrolig fornøyd med gavene mine - jeg følte jeg bare fikk det jeg ønsket meg! Selv om jeg sier det hvert år, mener jeg det oppriktig; jeg ble glad for alt jeg fikk! Til og med mormor lo med meg hver gang jeg utbrøt nok et lite gledesutbrudd da jeg åpnet nok en gave. Utover kvelden fikk vi et overraskende, men utrolig hyggelig besøk av naboene! Vi snakket litt om hvordan julaften hadde vært i hvert vårt hus med hver våre glansfulle tepper, og da de stakk hjem til seg igjen siden sofaen visstnok skrek etter selskap (hehe), fant vi kvelden her hjemme også. Så var julaften over for denne gang. Teppet pakket seg fint sammen, trakk seg tilbake, og forbereder seg til å komme tilbake igjen til neste år. Takk for en strålende julefeiring, og takk til dere som sendte meg en hyggelig julemelding! Dere må vite at jeg smilte hver gang en ny melding kom tikkende inn på mobilen min.
 
En god skjorte jeg fikk av Analin!
 
- Bella.
 
"Love is what's in the room with you at Christmas if you stop opening presents and listen."

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

MUNTLIG EKSAMEN!

Filmstjerne for én dag!