Ny dag og nye fjes!

Timene med søvn jeg fikk i natt, burde fortelle meg at jeg burde ha vært i seng nå. Men jeg vil så gjerne skrive om dagen i dag også, for den har vært om lag like fantastisk som de allerede foregående dagene! Dessuten har jeg for det første nettopp satt på en klesvask, så jeg må uansett vente til den er ferdig, og for det andre er faktisk klokken før midnatt.

Jeg må nok innrømme at det var hardere å stå opp denne morgenen enn det vanligvis pleier å være. Likevel var motivasjonen stor for å forlate den gode og varme sengen; det var tid for første linjetime med klassen - og selvfølgelig med min fantastiske lærerinne Berit! Og i det hele tatt det å våkne til en ny dag på Haugetun Folkehøyskole!

Da morgensamlingen og et flott morgenord ved Anne var ferdig, var det på tide å bevege seg bort til musikkrommet. Her satte jeg meg ved siden av Vilde som jeg snakket litt med i går. Hun liker også å løpe og trene, så hun kommer til å bli én av mine nye treningsmakkere! For ja; jeg har allerede snakket med flere om at vi skal trene sammen i timene på ELIXIA - jeg gleder meg veldig!! Men nok om det. Skoletimene startet med å bli kjent med hverandre gjennom en rekke leker; jeg kan blant annet nevne avis-leken, sit-ups-leken og "hei, jeg heter..."-leken. Det var veldig greie leker, og jeg kjente det var godt å begynne dagen med å bevege på meg, hehe. I tillegg hadde Berit funnet på noen nytt for i år, noe som jeg ikke er kjent med fra i fjor; vi skal - minst én gang i uken - fortelle hverandre et mål for dagen. Noe som kan drive oss fremover, ikke at vi på en måte skal ligge og dra oss i sengen til langt utover ettermiddagen, sitte på rommet og glane på tv'en dagen lang, men noe vi kanskje kan vokse på. På den måten er det lettere å få noe ut av dagen, samt at det gir en god motivasjon til å nå målet. Dette virket egentlig ganske så interessant, og det skal bli spennende å se om det funker! Mitt dagens mål var ikke veldig kreativt, men det var likevel det jeg ønsket mest; å fortsatt huske navnene på de jeg har blitt kjent med, samt lære meg noen nye. Et mål jeg syntes var bra, var "å tørre og være mer sosial" (eller noe liknende). Den likte jeg godt.

I siste del av linjetimene - og etter vi hadde tatt enkeltbilder - var det på tide å få vite mer om personen som lå gjemt bak navnene. Vi gikk sammen parvis der vi snakket om oss selv, før vi skulle opp foran klassen og fortelle resten av klassen om partneren vår. Jeg snakket derfor om Vilde som kommer fra Lørenskog (men uheldigvis ikke kjenner de samme jeg kjenner herifra). Dette var en grei presentasjon som ga meg et større innblikk i de andres liv.

Etter lunsj var det tid for informasjon om valgfag og diverse skolesaker og reglement i andaktssalen. Etter at lærerne hadde informert om hvert valgfag, skulle Linken gi oss en grundig leksjon i vaskerom, internatoppgaver, etc. Etter som tiden gikk, kunne man kjenne på stemningen i elevmassen at dette var både mye og tungt stoff, og Linken forsøkte å holde motet vårt oppe; etterpå skulle nemlig Per Morten snakke om reglementet. Måten jeg kunne se at alle satte seg opp i stolene i et desperat forsøk på å bli mer opplagte til å få banket inn enda mer informasjon i knollen, var så latterlig genialt at jeg måtte smile litt for meg selv.

Da møtet omsider ble ferdig, hadde jeg planlagt å legge meg nedpå litt. Jeg slo meg ned i sofaen i peisestuen sammen med Anna og Tale (og senere også Helene, Kjersti og Eva), og istedenfor å hvile meg som egentlig var planen, begynte vi å diskutere hvilke linjefag vi skulle ha. Plutselig ble jeg mer og mer våken, og vi stakk opp på rommet til både Anna og Helene for å skrive ned valgfagene vi ville ha. Dette var moro, og det var også mange av valgfagene vi valgte for å ha sammen! Det var spennende og godt å kunne sette opp en prioritert ønskeliste av valgfag sammen med andre. Jeg er så vant til å gjøre slike ting for meg selv, så det var så moro at andre ønsket å være sammen med meg - og det at jeg også fikk merke at mine interesser og valg for prioriteringslisten medførte til endringer i de andres lister (i positiv forstand, vel å merke)!
Deretter spurte mine gode klassekamerater Martin, Tor og Charlotte meg om jeg ville vise dem studioet i klasserommet, noe jeg selvfølgelig ikke hadde noe imot! Jeg skrudde på, men det var noe som ikke funket. Etter mye frem og tilbake fant jeg ut at jeg ikke ikke hadde kunnskap nok til å forstå det. De sa de ville prøve litt videre mens jeg fant veien tilbake til hovedbygget.

Etter middagen hadde vi tre stipendiatene som var igjen på skolen et lite møte om hvordan kvelden skulle gå; vi hadde nemlig ansvaret for sosiale utendørsaktiviteter. Seb tok seg av volleyball, Even tok kubbespillet, mens jeg tok bocciaen og frisbee. Da var det bare å finne utstyret - noe som virkelig var lettere sagt enn gjort. Vi manglet frisbee, og boccia-kuler. Jeg fikk med meg Eivind, dagens tilsynslærer, til å hjelpe meg med å finne utstyret, og jeg er sikker på at vi lette i alle mulige rom og boder på hele skolen - inkludert gymsalen - uten noe hell! Tiden nærmet seg med stormskritt, og vi fant ut at vi måtte droppe frisbee, og at det kunne bare være noen få som fikk spille boccia. Og plutselig la jeg merke til at nesten hele skolen var på vei ut av skolen for å være med på aktivitetene vi skulle sette i gang! Og med bare én volleyballbane, ett sett med kubbespill og noen få bocciakuler, vil det jo si av seg selv at det ville bli mye dødtid. Da foreslo jeg for noen som satt at vi kunne leke noen ring-leker, noe de var villige til å prøve seg på. Og med god hjelp fra hverandre fant vi mange gøyale leker som skapte mye latter og glede i ringen - og jeg er sikker på at vi alle lærte en god del navn også!

Før kveldsmat satte jeg meg ned sammen med Tone Charlotte (ei klassevenninne) og Mari Helene (fra Hallingdal). Jeg husket Tone Charlotte fra Facebook-gruppa, og jeg hadde sett frem til å hilse på henne, på lik linje som de andre jeg skal dele klasse med dette skoleåret. Mens vi snakket sammen, fant jeg plutselig ut at jeg hadde møtt henne før! På turneen med klassen i fjor kom jeg nemlig i kontakt med ei jente som skulle begynne på SSS til høsten, og det var jo selvfølgelig den søte Tone Charlotte! Hun sa hun gjenkjente meg fra Facebook, så da hun nevnte dette for meg, husket jeg henne også. For en coincidence! Jeg burde ha husket det.

Under kveldsmaten ble jeg kjent med noen veldig hyggelige gutter fra Oslo; et ekstremt likt tvillingpar (Martinius og Sondre), Ola og Mats (Mads?). Det var spennende å høre deres versjon av tvillinglivet, og vi snakket alle sammen om både skole- og tvillingrelaterte ting. De var så utrolig koselige, og jeg gleder meg til å bli bedre kjent med dem!

Etter at vi hadde sittet en god stund inne i spisesalen, var det på tide å forlate bordet for at Eivind kunne fortsette ryddingen. Han var ikke på kjøkkenet da jeg tittet inn, så jeg ville med glede hjelpe litt til. Eivind kom tilbake etter hvert - sikringen hadde visst gått, så det var det han måtte ordne - og det virket som om han var fornøyd med å få hjelp. Da ville vi jo også rekke bingoen som var i kveld. Under bingoen var jeg Eivinds trofaste hjelper mens han snurret rundt på hjulet og fant nok et tall som gjorde at de andre kom enda et skritt nærmere godteripremien. Jeg tok noen bilder (hvor fine de ble, er et helt annet spørsmål) og holdt styr premiene og på hvilke tall som var sagt. Dette var moro!

Da vi hadde fått ryddet, var det tid for en liten Hvilepuls-samling i Kapellet. Som jeg hadde gledet meg til disse! Jeg lagde meg jo noen i sommerferien, men det ble liksom ikke helt det samme siden jeg ikke var på Haugetun. Jeg hadde fått med meg noen jenter som allerede var kommet da jeg kom stressende inn noen minutter for sent. For en hektisk dag det hadde vært i dag! Det var derfor så godt å (prøve å) koble helt ut og fylle sinnet med ro. Siste del av kvelden gikk til å høre på Anna spille fiolin i musikkrommet. Jeg har alltid hatt lyst til å lære meg fiolin, så hun skal lære meg noe i løpet av året. Jeg gleder meg som en liten unge!

Ellers må jeg si at jeg er utrolig fornøyd med skoleårets kull. Elevene virker så utrolig herlige og imøtekommende, og jeg har allerede skaffet meg mange venner som jeg trives godt sammen med. Det er herlig å kunne føle tilhørighet til noen. Dessuten syns jeg at jeg har vært flink til å ha et åpent sinn om alt og alle - og jeg har laget meg noen muntlige avtaler om trening og læring av andres talenter! Vi har jo Anna på fiolin, Martine på piano, to jenter som hadde erfaring med turn som jeg ikke husker navnene på i farten, Vilde på løpeturer og noen jenter på treningstimer på ELIXIA. Jeg har virkelig troen på at dette blir et nytt og fantastisk år! Jeg gleder meg til de nye opplevelsene, utfordringene og vennene (som jeg bare enda ikke kjenner) som jeg har i vente!

Da er vasken ferdig (for lenge siden), og klokka er kommet seg et stykke over midnatt. Blogginnlegg tar tid, altså! Da får jeg gå ned og henge opp klesvasken min. Jeg fikk også vite at jeg skal få opplæring i kjøkkentjenesten i morgen til frokost, så da må jeg tidligere opp enn vanlig. Søvn, hva er egentlig det for noe? Neida, jeg må skjerpe meg snart, ellers kommer jeg til å gå i døren. Vi skrives senere, mine kjære lesere! Takk for at du tar deg tid til å lese om meg og mitt liv!

- Bella.

Kommentarer

  1. Ah, gleder meg til å besøke dere! Jeg går bare rundt og venter på at tiden skal gå fortere slik at jeg kan besøke Haugetun igjen! :)

    SvarSlett
  2. Åh, jeg gleder meg til å møte deg igjen, Guro! Det er bare å komme:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

Filmstjerne for én dag!

Mammas 60-årdag!