Første skoledag på Haugetun Folkehøyskole!

Hei og hopp, humøret er på topp!!

Jeg beklager virkelig for sen oppdatering i det siste, spesielt nå når tiden er rundt begynnelsen av det nye folkehøyskoleåret. Det har virkelig gått i ett de siste dagene, samt at jeg ikke har fått til å ha Internettilgang på rommet før i dag. Men nå kommer det en oppdatering for de to siste dagene, for de har virkelig vært herlige!

Tirsdag: De første elevene entrer skolen!
Denne morgenen, mens vi spiste frokost, surfet jeg på nettet med mobilen og oppdaterte meg på det vanlige (Facebook, e-mail, blogg..), og plutselig så jeg at jeg hadde fått en ny kommentar på bloggen min fra en elev som skulle begynne på folkehøyskolen dette skoleåret! Da fant jeg plutselig ut at jeg faktisk promoterer for folkehøyskolen. Jeg har jo tidligere sett at folk googler "Haugetun Folkehøyskole" (eller noe liknende), og dermed kommet til bloggen min. Her kan det jo derfor ha vært mange spente og fremtidige skolevenner som har nysgjerrig tittet innom bloggen min for å få innblikk i hvordan skolen er! Det er vel egentlig bare positivt for skolens del, for jeg har jo aldri noe å klage over her, hehe. Uansett, tilbake til poenget; gjett om jeg lyste opp i matsalen da jeg så denne kommentaren! Jeg måtte ta meg sammen for å ikke ta helt av der inne, hehe. Du tenker kanskje; "en eller annen kommentar - er det så stort, da?", men det betydde faktisk mye for meg. Jeg hadde sett henne på Haugetungruppa vår på Facebook, så jeg gledet meg til å treffe henne!

I løpet av dagen kom det noen elever, og vi var vel nesten ti stk - ekskludert stipendiatene! Men det var virkelig hyggelig. Det ble på en måte en slags god oppvarming til morgendagen, hehe. Her møtte jeg Charlotte (som jeg også skal gå i samme klasse med!), Anna (som jeg hadde hatt litt kontakt med over Facebook for å besvare noen spørsmål), Kim (som også ble adoptert fra Filippinene ni måneder gammel!! Insane), Kristian (en som utseendemessig likner veldig på en i parallellklassen min på ungdomsskolen), Sofie (som jeg husket fra Facebook-gruppa), Tina, Carina, Ragnhild og Paul. For noen utrolig hyggelige mennesker de var alle sammen! Det gledet meg å kunne bli kjent med disse elevene før den store dagen; det ga meg nesten en slags trygghet at jeg iallfall kjente noen elever. Dessuten fikk vi veldig god kontakt oss imellom, og jeg håper det fortsetter videre dette skoleåret!

Samme kveld begynte vi å snakke om spøkelseshistorier, og kvelden gikk derfor til å se på spenningsfilmen "Case 39" (en film jeg hadde tatt med meg). Jeg syns den er veldig... hva skal jeg si... bra, for det er akkurat nok spennende for min del. Men jeg snakket med noen av de andre, og de syntes den var litt teit, hehe. Jaja, hver sin smak!

Onsdag: Den offisielle første skoledagen på Haugetun Folkehøyskole!
For en fantastisk dag det har vært! Selv om dette er den andre gangen jeg hadde min første skoledag her på Haugetun og at jeg har hatt litt andre arbeidsoppgaver denne gangen, syntes jeg den var om lag like herlig dag som den forrige. Dessuten kjente jeg igjen mange likhetstrekk fra i fjor som tydelig kom frem i år også.

Under frokosten, kommer plutselig Irene bort til meg og sier; "Jeg er så glad for at du kom tilbake igjen hit, jeg!". Skal si jeg strålte opp da hun sa det - jeg måtte til og med be henne si det en gang til for å virkelig høre om jeg ikke hadde hørt feil! Det betydde virkelig mye for meg å høre det - mer enn hun sikkert selv aner! Jeg hadde lyst til å gi henne en klem der og da og takke for så vennlige ord, men jeg turte ikke. Haha, det er faktisk så typisk meg. Resten av frokosten smilte jeg - nei, jeg gliste! - og jeg måtte virkelig ta meg sammen for å ikke virke som den komplette idioten som ble så inni hampen lykkelig av den lille kommentaren. Men som folkehøyskoleåret har lært meg; det skal faktisk ikke mye til for å glede meg, og det er jeg veldig glad for.

Hele formiddagen gikk til å ta imot elevene. Vi fant romnummer, nøkkel til rom og derav vaskerom, hektet nøklene sammen i nøkkelringen før vi viste dem til sine internatrom. Jeg prøvde å huske navnene til de jeg hilste på, så jeg lagde meg noen knagger som gjorde at jeg lettere husket personen; det kunne være om de liknet noen jeg kjente fra før, hårfarge, klær (selv om det var ugunstig med tanke på at mange skiftet i løpet av kvelden), osv. Jeg må ærlig innrømme at jeg syntes jeg var flink i begynnelsen - fra mitt ståsted å være, haha. Men seriøst; 111 nye ansikter, 111 nye navn på én dag! Jeg sier det bare.

Deretter var det en helt grei samling i gymsalen for foreldre og elever, og da ble det både gitt informasjon om skolen som faktisk fyller 100 års jubileum i år, mye sang og musikk fra våre fantastiske lærere + vaktmester. Ja, for vaktmesteren vår kan synge, altså! Denne gangen fikk jeg nesten tårer i øynene da han sang "Because my heart is yours". Han overgikk alle forventninger. Han nailet sangen så det suste! Det var så bra! Jeg har ikke ord. Jeg må huske å fortelle dette til ham neste gang jeg støter på ham. Deretter var det klassesamling, og Leif og Berit tok oss med til musikkrommet. Her presenterte vi oss for hverandre, og selv om det nesten var litt trist å ikke se de samme fjesene i musikkrommet som jeg så i fjor, var det hyggelig å se mine nye klassekamerater. Det skal bli spennende å få nye erfaringer jeg kan ta med meg videre i livet!

Så var det tid for underholdning i gymsalen på kvelden, og her kom de samme aktivitetene opp igjen som jeg husket fra i fjor. Fylkessamlingene med diverse konkurranser og aktiviteter som quiz, tegneleken, presentasjon av fylket og "jeg liker de som..."-leken. Vi var bare fattigslige tre fra Buskerud (Kongsberg og Hallingdal), så vi måtte slå oss sammen med et annet fylke jeg ikke kommer på i farten. Ellers hadde vi jo Godtestigen, en av de konkurransene jeg husker mest fra i fjor; da jeg var den eneste jenta som meldte meg frivillig siden ingen andre ville. Det var litt skummelt, men nå i ettertid er jeg glad jeg gjorde det. Mot slutten av denne fellessamlingen ble Dence, Malin og jeg med lærerne og sang Velsignelsen etter forespørsel fra Berit. Jeg syntes det var virkelig koselig at hun ville ha oss med! Etter å ha rigget ned anlegget i gymsalen med stipendiatene + den nye læreren på Puls-linjen; Maren (som virker så utrolig hyggelig! Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med henne), gikk resten av kvelden til å hilse på nye fjes, opprettholde hukommelsen på de tidligere fjesene jeg hadde sett, og friske opp de fjesene jeg allerede hadde glemt. Ellers ville noen elever ha omvisning rundt i skolebygget, eller å finne veien til Rema 1000, så jeg både guidet og viste vei.

For en herlig dag det har vært i dag! Jeg har møtt så mange fantastiske mennesker som jeg gleder meg til å bli bedre kjent med! Jeg kan nesten ikke tro at jeg har fått så god kontakt med noen allerede første skoledag! Jeg har det virkelig bra, og jeg gleder meg til de fremtidige dagene jeg har i vente!

Ps: Jeg beklager dårlig blogginnlegg, men klokken er laaangt over sengetid, og jeg merker jeg er skuffet over meg selv som lar meg være våken så lenge. Bilder kommer etter hvert!

- Bella.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

Filmstjerne for én dag!

Mammas 60-årdag!