USA-tur 2013!

Selv om min tid på Haugetun Folkehøyskole er ferdig ønsker jeg å skrive litt om de store øyeblikkene jeg hadde mot slutten. Siden det begynte å bli knapt med tid igjen på skolen, samt at det var en del å gjøre (ta det med ro; det var LANGT IFRA så mye som jeg har hatt en tendens til å dra på meg på slike avslutningstider!), valgte jeg å ikke bruke tid på blogging da jeg mye heller ville bruke den siste tiden jeg hadde til rådighet sammen med mine gode venner på Haugetun. Anyway; jeg husker det var ei god venninne av meg som ventet på innlegget fra USA, så da er det vel på høy tid å blogge om denne turen også! Siden det er blitt en stund siden, er minnene kanskje litt uklare og ikke like detaljerte som de kunne ha vært om jeg hadde skrevet for en måned siden, men jeg skal gjøre mitt beste på å hente minnene tilbake! Og med flotte bilder fra turen husker jeg nok mer enn jeg tror!

Cristina og meg på bussen fra skolen!

På alle bussreiser hadde jeg min trofaste buss-buddy; Cristina! Siden vi begge blir veldig fort bilsyke, fikk vi alltid lov til å dipse forsetene på alle turens reiser. Hvis noen likevel skulle ha tatt "plassene våre", var Cristina på saken med én gang: "Unnskyld, men dokker må flytte dokker, fordi æ og Anabel må sitte foran sånn at vi ikke blir bilsyk". Heldigvis var det ikke noe problem for vedkommende, og jeg tror jeg ikke ble ordentlig bilsyk mer enn én gang!

--- ¤ --- ¤ --- ¤ --- ¤ --- ¤ ---¤ ---¤ ---¤ ---

NEW YORK!

Akkurat ankommet hotellet i New York, og jeg er sliiiten!

Etter mange timers reise med både fly og buss ankom vi endelig det samme hotellet som vi hadde i fjor, og til min store glede kjente jeg også igjen hotell-folket! De kjente ikke meg igjen, men hva skulle jeg ha forlangt, hehe. Jeg bodde på rom sammen med Charlotte, og etter at vi hadde gjort oss litt kjent med rommet - som jeg faktisk ble overraskende fornøyd med! - var det å tid for å møte de andre for en liten sightseeing-tur . Selv om alle var slitne og trette etter en lang dag, gikk det forbausende bra med denne guidende turen gjennom New Yorks gater rundt midnattstider i norsk tid - mens det bare var tidlig på kvelden i New York!


Cristina og meg på sightseeing; her på Rockefeller Center!

--- ¤ --- ¤ --- ¤ --- ¤ --- ¤ ---¤ ---¤ ---¤ ---

Charlotte og meg på toppen av Empire State Building!

Utsikt over New York!

Dagen etter gikk turen helt på toppen av Empire State Building. Egentlig har jeg ikke så mye mer å legge til enn at det var utrolig utsikt over hele New York. Siden jeg var her i fjor, var ikke opplevelsen så spennende i seg selv for meg, men jeg er selvfølgelig glad for de andres del at vi tok turen opp! Det er en opplevelse som er verdt å få med seg når man først er  USA!


Shopping på "Victoria Secret"!

Etter at vi hadde vært oppe i Empire State Building ble det tid for shopping! Siden butikken "Victoria Secret" var like i nærheten, tenkte jeg å stikke innom her; jeg hadde en liten sak jeg trengte å få kjøpt. Charlotte skulle også innom her, så hun og jeg tok turen inn for å utforske denne butikken.

Jeg som aldri har vært i en slik forretning før, visste virkelig ikke hva jeg hadde å vente meg. Jeg husker jeg nesten ble slått pusten ut av da jeg gikk inn her - det var så mye av alt! Innehaverne var også imponerende imøtekommende! De hjalp meg med akkurat det jeg trengte hjelp til, og de var virkelig service-innstilte! Aldri før tror jeg at jeg har fått så god oppfølging i en butikk før, og det er virkelig bare gode minner som setter seg i hodet mitt når jeg tenker på "Victoria Secret"!

Tid for musikalen "Lion King"!

Samme kveld var det duket plass for å se musikalen "Lion King", og jeg hadde virkelig gledet meg til å se denne musikalen! På forhånd hadde hele Haugetun-gruppen fått se traileren til musikalen, og den var virkelig en fryd for øyet. Til min store begeistring viste det seg at de allerede skyhøye forventningene mine til musikalen var minimale i forhold til selve stykket! For en kreativitet det var til både kostymer og kulisser - jeg ble helt fascinert over hvor gjennomført fabelaktig alt var lagt opp! Hvis du noen gang kommer deg på broadway anbefaler jeg musikalen "Lion King" på det varmeste!

Venter på metroen! Fv: Tone Charlotte, Malin og Dence.

Alle i gruppen vår hadde fått hvert sitt metrokort som vi brukte til å ta oss frem fra ett sted til et annet i New York. Gatesystemet var det samme som i fjor (hadde vel nesten vært merkelig om det ikke hadde vært det, hehe), og jeg følte meg derfor ganske trygg på det. I fjor husker jeg at jeg forstod metro-systemet, men at jeg ikke hadde klart eller hatt stor nok selvtillit til å finne meg frem på egenhånd. I år turte jeg faktisk å tro på at jeg kunne klare det - og jeg kan med stolthet se tilbake på flere øyeblikk hvor jeg var delaktig med på å finne ut hvor vi måtte gå for å finne tilbake til hotellet. I tillegg kan jeg minnes ved en god hendelse sammen med Nadia angående dette metro-systemet: Da vi var på metrostasjonen i Times Square lot hun meg finne veien til den riktige metroen som vi måtte på for å komme tilbake til hotellet (og tro meg, det er digert der!). Og gjett hva; jeg fant frem UTEN hjelp!! For en greit digg mestringsfølelse.



Frihetsgudinnen!

Frihetsgudinnen og meg.

Noe vi ikke fikk gjort i fjor, men som vi tok oss tid til å gjøre i år, var å ta båtturen bort til selveste Frihetsgudinnen! For et nydelig syn! Jeg er virkelig glad for at jeg fikk opplevd dette siden vi ikke gjorde det i fjor.


Charlotte og meg alene i en stor by!

Etter å ha sett på Frihetsgudinnen var det fritid, og denne gangen valgte Charlotte og jeg å hoppe av på et eget stopp og klare oss selv i denne digre byen. Jeg husker dette ga meg blanding av både en god og befriende, samt en skummel  følelse, men jeg visste at jeg var tryggere på meg selv og gatesystemet i New York enn jeg var i fjor, så det skulle jo ikke være noe problem! Dessuten var jeg jo sammen med Charlotte, og det var også veldig betryggende. Sammen utforsket vi plassen, spiste lunsj og tittet innom noen butikker, og vi hadde det virkelig koselig! Vi fant veien tilbake til hotellet uten noen problemer, og jeg ble så stolt av oss!


China Town!

Koselig middag i China Town ....
Fv: Meg, Heidi, Ina og Marie.

....på tvers av skolelinjene!
Fv: Nadia, Cristina, Aina og Sylvia.

På kvelden ble det satt av tid til å dra til China Town, og vi ble en god og samlet gjeng. Jeg minnes om da jeg dro hit i fjor sammen med min gode klassevenninne Heidi; vi var dessverre kommet litt for sent på kvelden, så alt var stengt da vi kom dit, haha. Denne gangen kom vi oss heldigvis litt tidligere, noe som medførte til at butikkene og restaurantene faktisk var åpne, og det ble absolutt en koselig visitt. Til min store overraskelse og begeistring tok årets puls-Heidi initiativ til å samle hele gruppen til å spise på en felles restaurant: "Jeg syns vi har vært så mye hver for oss hittil, og det er jo koselig å gjøre noe sammen siden vi er på tur sammen!". Jeg merket jeg ble så glad innvendig! Jeg har jo alltid hatt lyst til å bli bedre kjent med pulsjentene, og endelig kom muligheten! Jeg fikk også den store æren og gleden av å sitte ved siden av Heidi ved bordet, og jeg syns det var så koselig å prate med henne. Jeg har alltid syntes at Heidi er ei hyggelig og imøtekommende jente, og jeg fikk bare bekreftet denne teorien nok en gang. Til tross for at jeg klarte å bestille noe jeg var allergisk mot (latterlig, jeg vet..), hadde vi et koselig samvær vi som var til stede!

Det obligatoriske bildet fra Times Square!

Jeg syns jeg tilbrakte overraskende liten tid i Times Square i løpet av tiden i New York! I fjor syns jeg nesten å huske at jeg bare befant meg i denne gaten (men seriøst; den er lang, altså!). Likevel syns jeg det var litt greit å oppleve andre sider av New York enn det som er det mest kjente også. Jeg tok iallfall det 'obligatoriske' bildet fra gaten, og da ble jeg fornøyd!


Sosialt samvær over et GODT måltid!
Fv: Aina, Malin og Tor Ragnar.

Samtidig som vi er klare for en ny musikal; "Wicked"!
Fv: Dence, Tone Charlotte og meg.

Egentlig skulle alle se musikalen "The Phantom of the opera", men det var en liten gruppe som hadde sett denne musikalen før (blant andre hadde jo Malin og jeg sett den jo i fjor), og da fikk vi lov til å se en annen. Vi ble enige om å se musikalen "Wicked"; med en handling som tok oss med i handlingen før "Trollmannen fra Oz", og vi fikk vite hvordan heksen blir slem - eller rettere sagt; hvordan heksen blir sett på som slem. Denne "Wicked"-musikalen hadde jeg enda mindre forventninger til, rett og slett fordi jeg ikke visste særlig mye om den fra før av. Men igjen ble jeg slått av hvor fantastisk den var! Publikumet var helt med, og vi lo, gråt og applauderte om hverandre! Jeg elsket handlingen, sangene og skuespillernes fantastiske innlevelse og komiske evner (toss, toss...giggling…"stop it!"), og ved musikalens ende satt jeg igjen med et stort smil og flotte sanger jeg skulle søke opp med en gang jeg fikk mulighet til det!


Kos i fornøyelsesparken Six Flags! Her er gruppen som e-egentlig ikke
skulle ta noen karuseller... Fv: Sara, Pia, Ragnhild, Tone Charlotte (og meg).

Men til både Tone Charlottes og min store overraskelse slang vi oss på en av de
 farligste karusellene i parken! Fv: Maren, Tone Charlotte, Ragnhild, meg og Berit.

Her er karusellen vi tok!! Og jeg er ikke bare LITT stolt!

Jeg har egentlig beskrevet denne  dagen veldig godt i et annet blogginnlegg (som du kan finne HER), og jeg tror jeg allerede har mer enn nok tekst i dette innlegget, hehe. I korte trekk kan jeg fortelle at til tross for min store frykt for skumle karuseller mestret jeg å ta en av de verste karusellene - med all takk til de herlige lærerinnene våre! Aldri om jeg hadde klart dette uten deres ikke-så-altfor-svake dytt i ryggen (haha!), men jeg er utrolig glad for at det skjedde.


Under innspilling til musikkvideo!

"Sammen er vi sterke!"

En vakker dag da solen lyste opp New York og ga sitt skinn ned til oss, bestemte vi oss for å filme litt felles til musikkvideoen som klassen min skulle lage. Hele gruppen gikk samlet bort til Central Park hvor det var tid for vandring. Mye vandring. Og en del filming. Det var moro å filme i denne flotte parken, og jeg fikk nesten følelsen av å være en skuespiller-kjendis mens jeg satt på broen eller hoppet rundt for flere nye poseringer, hehe!

--- ¤ --- ¤ --- ¤ --- ¤ --- ¤ ---¤ ---¤ ---¤ ---

NEW ORLEANS!

Iiik, en diger alligator!

Jeg holder en søt liten - men ABSOLUTT levende! - baby-alligator!

I år, som i fjor, var vi med på en alligator-safari, og det var like spennende i år også. Guiden vår var også helt fantastisk underholdende, og han dro spøker som var så utrolig herlige! Til og med jeg forstod dem! Vel, jeg må vel kanskje innrømme det var én gang jeg bommet litt - til Malins store latter, hehe. La meg gjenfortelle. Guiden: "….because the best food an alligator can have, is TOURISTS". Jeg snur meg med en nervøs mine bort til Malin og spør: "...han tullet nå, ikke sant…?"



Hamstret inn smykker i Bourbon Street - i år også!

På kvelden var det tid for å ta turen innom Bourbon Street, og det eneste jeg husket fra dette stedet fra i fjor, var smykke-oppmerksomheten jeg fikk, samt "Big Al" (tror jeg han het?) som er en stor (bokstavelig talt også!) jazz-musiker i gaten. Jeg hadde håpet å se ham i år også, men til min store skuffelse hadde han visst fri denne kvelden. Derimot fikk jeg mer enn nok av smykkene!  I tillegg kom det flere menn bort til meg og roste meg for mitt utseende!  Jeg vet ikke hvorvidt jeg burde ta det til meg siden de absolutt ikke var ved sine fulle fem, men jeg syntes det var koselig å få oppmerksomhet likevel!


De herligste lærerinnene våre; Maren og Berit!

Tenk at jeg møtte på denne fyren i år også - TENK DET!!

Vi tok oss også turen med dampbåten over elven Mississippi, og båten lagde en like kraftig og øredøvende tutelyd som i fjor, hehe. Ikke så mye mer å si om denne turen enn at det var en grei og hyggelig tur. Da vi var tilbake igjen på land; tror du ikke jeg møter på DEN SAMME mannen som står stiv som en pinne omtrent nøyaktig på  det samme stedet som i fjor?! Aldri i verden om jeg hadde trodd at jeg skulle få sjansen til å oppleve han igjen! Jeg fikk nesten lyst til å løpe bort til ham og takke ham for i fjor - men så falt det meg plutselig (og egentlig selvfølgelig) inn at han ikke kjente meg i det hele tatt, haha. Jaja, moro var det iallfall!



Koselig gjensyn med TC Hawkins!
Fv: Charlotte, TC, meg, presten og Cristina.

Vi fikk også den fantastiske æren og muligheten til å være med i den baptistiske gudstjenesten sammen med TC Hawkins, samt synge et par sanger sammen med ham i år også! Dette var jo mitt største høydepunkt fra året før, så jeg hadde virkelig gledet meg til å komme tilbake igjen hit! Og gudstjenesten ble så vellykket! Til tross for at vi fikk lite øvingstid, noe som medførte til at flesteparten av oss fra Haugetun ikke visste hva vi skulle synge eller når vi skulle komme inn i sangen, smilte og sang vi med så godt vi kunne, hehe. Prekenen var også helt super! Jeg kan dessverre ikke huske hva den handlet om nå i farten (FLATE, hvorfor skrev jeg det ikke ned??!), men jeg husker det var noe med adopsjon (og da våknet jo selvfølgelig adoptivbarnet i meg!), samt at den inneholdt iallfall ett godt Bibelvers og andre synspunkter som jeg likte veldig godt.


Avreise New Orleans, på vei til flyplassen.
Fv: Charlotte, meg, Sylvia og Cristina.

Så var hele USA-turen gått til ende, og det var på tide å forlate USA. Jeg er strålende fornøyd med hele turen, og jeg syntes at alt vi opplevde var fantastisk! Vi fikk med oss mange nye og flotte opplevelser - til og med for meg som hadde vært der før - og det var akkurat passe tid som gikk av til shopping! Jeg følte jeg virkelig tok helt av med shoppingen, men da jeg fikk regnet på det, var det visst ikke så mye likevel, haha... Det skjer hver gang, det. Jeg må virkelig gi all honnør til lærerinnene våre som hadde gjort så mye forarbeid slik at det ble så BRA som det ble! Jeg er imponert! Tusen takk for en fantastisk og herlig tur, alle sammen! Den hadde virkelig ikke blitt like super uten akkurat dere!


Puls og SSS sammen! Åh, jeg savner dem allerede, jeg.

- Bella.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

Filmstjerne for én dag!

MUNTLIG EKSAMEN!