Aller siste matteprøve er fullført!

Jepp, du leste riktig - min aller siste matteprøve (så lenge jeg ikke kommer opp til eksamen)! I og med jeg går på idrettslinjen, får jeg ikke så mange valgfag, og jeg mister derfor dette faget på det siste året på vgs. Det er egentlig helt greit for meg; det er jo dette faget som tar lengst tid å jobbe med og som har vært det desidert hardeste og vanskeligste faget i år (sammen med geografi) - jeg har jo tross alt realfagsmatematikk.

Matteprøven besto av 1 del uten hjelpemidler (2 timer) og 1 del med alle hjelpemidler - unntatt kommuniserbare, vel å merke (3 timer). Første del begynte veldig greit. Jeg besvarte oppgavene, og var fornøyd. Men det tok ikke lang tid før jeg kom til noen oppgaver jeg ikke forsto. Jeg slet og slet, og skrev ut flere kladdeark-sider! Men jeg klarte ikke å få det til å stemme. Frustrert måtte jeg hoppe over oppgaven etter kanskje en halvtime uten å ha lykkes, og selvfølgelig, til min flaks, så ikke neste oppgave noe lysere ut. Jeg var nærmest på gråten - jeg skulle jo ha kunnet dette til i dag! Polynomdivisjon; det enkleste av alle kapitlene... Heldigvis, til min store lettelse, fikk jeg dem til slutt til. Jeg måtte bare ta fatt på oppgavene på en helt annen måte enn jeg hadde gjort tidligere.

Del 2 gikk vel helt greit. Jeg hadde jo læreboka og alle notatene fra øktene med meg, og det var til veldig god nytte. Likevel var det spesielt to oppgaver jeg slet med. Da jeg spurte mattelæreren om noe jeg lurte på i en av oppgavene, følte jeg at jeg ikke fikk svar på det jeg lurte på. Jeg skjønte ikke hva han mente, så jeg var fortsatt like blank. Det ble til at jeg la den fra meg og fortsatte på neste oppgave. Da det var 15 min. igjen for fullførelse av prøven, skjønte jeg feilen på den andre oppgaven jeg slet med; jeg hadde gjort en utrolig kjip feil ganske tidlig i regnestykket og måtte sette et fint kryss over en halv A4-side. På det siste kvarteret skyndte jeg meg å regne gjennom oppgaven, og ble heldigvis ferdig. Bare litt synd jeg ikke rakk å gjøre den andre oppgaven jeg slet med, og en annen. Litt kjipt, men jeg håper det ikke lager en så stor uttelling på karakteren.

Skal si det var deilig å bli ferdig med denne prøven. Jeg hadde igjen gjort gjort en masse forarbeid med dette. Fredagen, HELE helgen og mandagen før gikk til regning av utallig mange matteoppgaver. Hvor jeg fikk motivasjonen fra, tenker du? Vel, det har seg slik at i matten føler jeg at det bare er å regne; man trenger ikke spesielt mye motivasjon for det, altså i forhold til andre fag... Etter skolen tok jeg en treningsøkt på Elixia, for så å ha kjøretime. Da var jeg helt utslitt og klarte nesten ikke å holde fokus på kjøringen. Flere enn to ganger måtte kjørelæreren minne meg på å passe meg for fotgjengere. Nå er jeg hjemme og ligger som en slakt på sofaen. Men det er ikke tid for å slappe av. Jeg må gjøre litt norsklekser, og neste uke har vi geografiprøve. Den MÅ jeg få bra på. Det bare må jeg.

Jeg får vel komme i gang med lekser. Ha en strålende kveld!
~ Bella

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

MUNTLIG EKSAMEN!

Filmstjerne for én dag!