Dagens treningsopplegg!

Hei og hopp!

Denne uken fikk jeg, som nevnt i forrige innlegg, et helt nytt treningsopplegg (treningsopplegg nr 4) fra fysioterapeuten, og det må det faktisk skrives noe om! For denne uken fikk nemlig lov til å JOGGE!! Vel, jeg måtte jogge så sakte som det nesten går an (8 kph) med stigning på 3 %, og jeg fikk bare lov til å jogge i 10 minutter to ganger i uken. Men allikevel! JEG KAN JOGGEEEE!!! Hvilken befrielse! Bare kneskadene ikke fratar meg gleden og friheten jeg får ved løping, har jeg vel innen nå klart å forsone meg med at kneskadene har tatt fra meg min lidenskap for fotballspilling.

Nå tenkte jeg å legge ved treningsplanen min som jeg utførte i dag! Egentlig gjør jeg dette for min egen del, slik at jeg i fremtiden kan se hvilke øvelser jeg har gjorde på denne tiden. Fysioterapeuten vil at jeg skal utføre treningsopplegg 3 + 4 (som nevnt i forrige innlegg) i løpet av en uke. Ikke begge på hver økt, for "jeg skal ikke leve på treningssenteret", som han beskrev så fint, hehe. Denne uken delte jeg derfor treningsopplegg 3 og 4 i to, og fordelte dem i to økter (kjører hele opplegg 4 i en egen økt som tredje økt for uken).

BELLAS STYRKEØKT!

10 min med ellipse-maskin (nivå 7, 12-14 kph: Det er godt å bli ordentlig varm i kroppen før styrkeøkten. Jeg rakk å komme opp i 173 HR i løpet av disse ti minuttene og bli ordentlig varm i kroppen!

10 min på tredemølle (8 kph, incline 3 %): Joggingen gikk helt greit. Jeg tror joggeteknikken min er elendig, og jeg måtte under hele joggeøkten tenke over hvordan jeg jogget. Hvordan jeg satte foten ned på mølla og hvordan kneet mitt var i forhold til foten. Jeg merker at jeg etter over et år uten jogging, har glemt hvordan man jogger og løper. Etter ti minutter var beina slitne og vonde. Da var det klart for styrketrening!

Knestrekker (40 kg, 12x3 sett): Det er egentlig moderat styrke for meg, så jeg tenkte at jeg skal øke styrken til 47 kg i neste uke og redusere repetisjoner. Det blir spennende! Dette er en øvelse som var på mitt 2. treningsopplegg fra fysioterapeut, men jeg har tatt den med meg videre siden det er en hard og bestyrkende øvelse for knærne.

Knebøyer (27 kg på venstrebein, 20 kg på høyrebein, 10x3 sett): Dette er en øvelse jeg først har begynt med denne uken! Den er ikke på noen av oppleggene til fysioterapeuten, men jeg spurte han om jeg kunne bruke den, og da sa han ja.

Beinpress (88 kg, 10x3): Dette er ca 180 % av egen kroppsvekt, og jeg merker det er tungt! Men jammen er det godt å se hvor mye beina mine tåler! Denne øvelsen er også tatt med fra 2. treningsopplegg fra fysioterapeut, men jeg har valgt å inkludere denne videre også.

Knebøy i TRX (12x3 på hvert ben): Dette er en øvelse i det nye opplegget. TRX er en slags slynge, er det riktig? Jeg har aldri brukt en slik TRX før, så dette var ekstra gøy! Én fot i TRX og en fot i bakken. Jeg bøyer fremste ben, senker setet og bakerste ben i TRX føres bakover. Dette krever stabilitet og styrke i bein, en god øvelse!

TRX squat på ett ben (12x3 på hvert ben): Denne øvelsen syns jeg er så rar. Jeg tror jeg gjør den feil siden jeg syns jeg trener armer mer enn ben.. Jeg sendte mail til fysioterapeuten i dag faktisk, for å høre hvordan man faktisk skal utføre den øvelsen.

BOSU, knebøy med balanse - hurtighet (16x3): Én fot i bakken, én på bosuball. Veksler mellom hvilken fot på bosuball med et lite hopp. Vanskelig å forklare, men fin øvelse. Hentet fra treningsopplegg nr. 3.

BOSU, spensthopp (10x3): Hoppe opp og ned på bosuball, lande med en bøy i kneleddene. Grei øvelse for balansetrening. Hentet fra treningsopplegg nr 3.

BOSU, spensthopp med 180 grader turn (16x3): Én fot i bakken, én fot på bosuball. I én bevegelse hopper jeg 180 grader rundt og lander med motsatt bein på bosu og den andre i bakken. Denne er tyngst psykisk da jeg må tørre å stole og satse på knærne mine. Hentet fra treningsopplegg nr 3.

Flate, kom nettopp på at jeg glemte å trene på bøyen i operasjonskneleddet! Jeg får gjøre det en gang i løpet av helgen.

****

Det var altså treningsøkten. Jeg brukte 75 minutter på økten denne gangen, så pausene forholdt seg ganske så korte. Nå er jeg hjemme med hele familien for helgen, jeg har lagd iskake, og nå skal det spilles kort!! Jeg gleder meg til helgen som ligger foran!

På togtur til Vikersund.

- Bella.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

Filmstjerne for én dag!

MUNTLIG EKSAMEN!