Hvordan skrive en oppgave?

I går fikk jeg tilbakemelding på hygienekravet som jeg skrev i forrige uke: JEG FIKK GODKJENT!! Og ikke nok med det; læreren hadde lagt ved en kommentar også: "Supert - bra jobba og du skrive jammen godt også! Lykke til videre i studiet!:-)" Aww, skal si jeg smeltet litt! Det var virkelig godt å få en så hyggelig tilbakemelding!

Nå tenkte jeg at jeg skulle ta for meg hvert steg for meg i skriveprosessen min. Dette var jo den første og seriøse oppgaven jeg har skrevet på høgskolen (og egentlig i det hele tatt også), og det stilte høye krav til den. Kanskje du kan få bruk for mine tips i en oppgave du må skrive senere en gang? Ellers vil dette innlegget være til god hjelp for meg selv i de senere oppgavene jeg skal skrive på høgskolen!

Fase 1: Hva skal jeg skrive om?
Siden vi hadde fått relativt liten tid på skrivingen, valgte lærerne å lage problemstillingen/casen til oss på forhånd. Jeg skulle skrive om Varicella-zoster-viruset (som gir vannkopper og helvetesild), og casen var knyttet til en gutt med vannkopper som skulle besøke oldefaren sin på sykehjemmet.

Det aller første jeg begynte med var å stille meg selv noen spørsmål som jeg lurte på angående dette temaet: Hva er Varicella zoster? Hvor alvorlig er dette viruset? Smitter Varicella zoster lett over på andre? Hvilke symptomer gir det? Og hva er helvetesild? I tillegg kan man også finne relevante emneord som gjør søkingen over nett enklere. For min del kunne emneordene være: Virus, vannkopper, helvetesild, dråpesmitte og latent.

Da jeg hadde stilt meg de mest generelle spørsmålene om viruset som dekket det jeg selv også lurte på, var det i gang med å finne kilder og lete etter svar. Jeg leste i pensum, leksjoner lagt ut av læreren på nett, og søkte på aktuelle nettsider. Her er det veldig viktig å bruke nettsider som blir sett på som gyldige. På Diakonhjemmet har de lagt ut en egen side med linker til aktuelle helsesider for blant andre oss som er sykepleierstudenter. Jeg tok derfor utgangspunktet i disse sidene. Etter å ha lest både pensum og flere nettsider (for å kvalitetssikre at det som stod på de forskjellige stedene stemte overens med hverandre) og satt meg godt inn i viruset, prøvde jeg å besvare spørsmålene med mine med egne ord. Hvis du klarer det, har du kommet godt inn i prosessen allerede!

NB: Husk også alltid på hvilke nettsider du fant hver enkelt informasjon! Du trenger å vite nøyaktig hvor du fant hver bit av informasjon. "Man vet ingenting av seg selv."

Fase 2: Skriv i vei - og gå dypt!
Vel, læreren anbefalte oss bare å skrive uten å tenke over grammatikk og skrivefeil, for deretter å gå gjennom teksten for retting i etterkant. Jeg vet med meg selv at jeg ikke er flink til å skrive på denne måten, fordi jeg liker å bruke litt lenger tid på å skrive og formulere meg. Dette er smak og behag - du vet selv best hva som ligger i dine hender!

Jeg lærte også det at å vente med å ta innledningen og avslutningen var det beste for akkurat denne oppgaven. På den måten kunne jeg lage en viss sammenheng/sirkelkomposisjon på det hele da jeg fikk en god oversikt over hva jeg hadde skrevet i hoveddelen. Det er viktig å ha en spennende og fengende innledning som får leseren til å ville lese videre, samt en god avslutning som oppsummerer alle hovedpunktene. Hvis du venter med å skrive disse delene til senere, kan det jo hende du får noen gode ideer midt under skriveprosessen - det skjedde iallfall med meg!

Etter hvert som jeg kom grundigere inn i stoffet, merket jeg at jeg måtte sette meg noen dypere spørsmål for å finne mer informasjon: Kan en med vannkopper smitte en ikke-immun til å få helvetesild? Vil viruset noen gang forlate kroppen, eller vil den ligge latent i kroppen gjennom hele livet? På denne måten prøver jeg å finne ut mest mulig informasjon om Varicella-zoster-viruset, slik at jeg kan skrive best mulig. Jo mer kunnskap jeg har om stoffet, desto bedre vil besvarelsen være.

Et annet veldig godt tips er ALDRI å avslutte skrivingen når du er tom for ideer! Da blir det tungt å sette seg ned for å skrive igjen - jeg lover deg! Jeg pleide derfor alltid å sette av noen ekstra minutter i slutten av skriveperioden til å sette ned noen punkter for hva jeg skulle skrive/finne ut til neste gang jeg skulle fortsette med oppgaven. Husk også at hjernen din arbeider med oppgaven selv om du driver med noe helt annet. Plutselig kan du jo få den knallgode setningen i hodet eller at du kommer på noe mer du må ha med i oppgaven din mens du sitter på t-banen eller spiser middag til tv-serien Friends. Ofte kan det være lurt å ha med seg en liten notisblokk i lommen til enhver tid - eller mobilen, selvfølgelig, hehe. Det vil hjelpe deg til å huke tak i alle tankene som har en tendens til bare å sveve glatt forbi.

Fase 3: Referansestress.
Så var det å prøve seg på noe helt nytt - iallfall for min del: Hvordan håndtere referanser og litteraturlisten? Her var jeg så grønn at jeg ikke ante hva jeg skulle gjøre av meg. Hvem kunne vite at det var så inni hampen strenge krav til det å skrive litteraturlisten? Hvem kunne vite at det betydde svært mye med rekkefølgen på informasjonen til hver av kildene, og hva som måtte stå i kursiv? Hvem kunne vite at en liiiten feil ved punktumsetting i litteraturlisten kunne føre til "ikke godkjent"? Ikke jeg, iallfall, og jeg brukte faktisk flere timer (merk mine ord!) på å få få litteraturlisten i orden - og da fikk jeg stor hjelp av snille, tålmodige, vennligsinnede bibliotekarer på skolen. Selv om jeg lærte utrolig mye om referansene og litteraturlisten, føler jeg ikke at jeg kan det godt nok til å skrive om det over nett, hehe. Jeg anbefaler deg å sette av god tid til dette, så går det seg nok veldig godt til!

Fase 4: Gjennomgang av teksten!
Når du har skrevet ferdig hele teksten (og fått med innholdsfortegnelse, sidetall, forside, etc.), er det tid for å gå gjennom teksten for eventuelle skrivefeil og tunge setningsoppbygninger. Etter hvert blir man ofte blind på det man har skrevet siden man har jobbet så mye med denne teksten. Jeg fikk et godt råd av Iselin, ei veldig god venninne av meg; "les fra slutten til begynnelsen. Begynn med det siste avsnittet og avslutt med innledningen. Da får du et annerledes og nytt perspektiv på teksten." Jeg har brukt denne måten flere ganger, og jeg syns jammen meg den funker også!

Likevel anbefaler jeg deg å skaffe deg en "leser" også. En leser er en person som du får til å lese gjennom teksten din og gi tilbakemelding. Prøv og finn en som du stoler på og som du vet kan gi deg kritikk (helst konstruktiv selvfølgelig). Jeg fant meg faktisk to stk. denne gangen, og Cristina og Analin ble mine hjelpende hender. De roste meg stort for oppgaven (som jeg selvfølgelig ble veldig rørt av), samt at de hjalp meg med noen små grammatikkfeil og lange og tunge setninger. Når den saken er i boks, er det bare å levere oppgaven!

(Fase 5: veiledning)
Vi fikk også en veiledning på 20 minutter på oppgaven vår av læreren som skulle rette oppgaven. Det er jo ikke alle som får det, men jeg tar det med likevel siden jeg fikk en veldig god opplevelse av dette møtet, hehe.

Da jeg entret lærerinnens kontor, innledet hun veiledningstimen med å si noe rundt: "så du er Anabel, ja. Jeg syns du har skrevet en veldig fin oppgave! Du har fått med punktene du skulle ha med, godt språk og du skriver bra også!" Jeg smilte og takket mens en stor lykkelighet fant sted inne i meg! Det var likevel noe jeg hadde misforstått som jeg måtte rette på før jeg kunne levere den inn igjen, men det gikk veldig greit. Lærerinnen hjalp meg mye med hva jeg måtte få med og sa at jeg bare måtte spørre henne hvis det var noe mer jeg lurte på. Dette gikk relativt raskt, og vi brukte resten av minuttene av veiledningstimen til å snakke om meg og min bakgrunn - på grunnlag av hennes nysgjerrige og vennlige spørsmål. Lærerinnen virket oppriktig interessert i å ville bli bedre kjent med meg, og det var så hyggelig! Selv om jeg bare er én av hennes mange elever, tok hun seg tid til å bry seg om meg. Det er betydningsfullt for oss små studenter å kunne bli skilt ut fra resten av elevmassen. Det betyr mye for meg.

Deretter satte jeg meg på lesesalen og rettet det jeg måtte rette før jeg leverte oppgaven for real. Det gikk altså veldig greit, og jeg fikk godkjent! Da var nok et arbeidskrav ute av verdenen - nå venter bare de tre siste og mest grufulle arbeidskravene igjen; selve eksamenene og den praktiske testen. Jeg merker jeg er veldig spent på hvordan det vil gå. . .

Nok om det. Jeg håper dette ble litt til hjelp for deg, og at du kan få bruk for noe av rådene jeg la frem!

Fred ut!
- Bella.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

Filmstjerne for én dag!

Mammas 60-årdag!