Mormors første bursdag i Himmelen

Gratulerer så mye med dagen, kjære mormor! Den første bursdagen jeg ikke kan feire sammen med deg. Jeg har blitt fortalt at det første året er tyngst, siden jeg må gjennom alle høytider og merkedager for første gang uten deg. Det har jeg også fått kjenne på.

Sorgen etter deg er fortsatt til stede i meg, men den vonde klumpen i brystet presser ikke like hardt på lenger, og jeg klarer å tenke på deg uten at øynene fylles med tårer. Jeg har funnet en verdifull støtte som hjelper meg opp og frem i livet mitt. Jeg kan egentlig takke deg for at jeg fikk denne støtten, for det var på en av disse tunge dagene hvor sorgen etter deg var spesielt vond at den oppdaget meg! Og siden har jeg blitt funnet, sett og ivaretatt. Du finner måter å passe på meg, du, mormor.

På ulike måter har du vist at du fortsatt er til stede i livet mitt. Jeg husker at jeg så blinkende lys i gresset da jeg besøkte graven din de første gangene etter begravelsen. Det kan godt ha vært innbilninger, et desperat ønske om å se at du fortsatt var meg nær, men jeg valgte alltid å la usikkerheten komme deg til gode. Et annet tydeligere øyeblikk var da jeg stelte og ryddet graven din for høstblader en mørk novemberdag i fjor. Da kom det plutselig en hvit sommerfugl flyvende inn i mobillyset! Den forsvant like fort som den kom, men jeg var allerede blitt sikker. Det var din måte å fortelle meg at jeg ikke var der alene. Akkurat som da det for kun noen uker siden falt en helt tydelig og bestemt tanke inn i hodet mitt om at jeg skulle finne en hvit fjær bare jeg tittet rundt meg der ved graven din. Det tok meg ikke mer enn et par sekunder før jeg så en ren, hvit dunfjær liggende på bakken under én meter fra mitt eget ståsted. Virkelig spesielt, men du så vel at jeg trengte det. Jeg trengte å vite at du var trygg, hel og til stede.
 
Det er godt å vite at du har det bra nå, mormor. Fri fra smerter, angst, sykdom og elendighet. Du kan endelig finne hvile i Guds fred. Så hva tenner vi et lys for i dag da, mormor? I dag tenner vi et lys for deg og for at du kan feire din første bursdag i Himmelen sammen med morfar.

Gratulerer med dagen, mormor!

Med beste hilsen fra Anabel.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

MUNTLIG EKSAMEN!

Filmstjerne for én dag!