Romjulsdrøm 2019

Riktig godt nytt år, kjære verden!

Det er kanskje litt kjedelig å begynne et nytt år med et lite oppsummering av det gamle, men når dagene går med til alt annet enn data-titting, så får det være med det!

I år fikk jeg en uke med turnusfri dager - og det innbefattet både julaften og 1. og 2. juledag! Det må være den lengste juleferien jeg har hatt siden jeg ble ferdigutdannet sykepleier! Det var skikkelig fint, og jeg brukte tiden godt med både min familie og Oddos familie i Sandnes. De første dagene i "juleferien" min tilbrakte jeg nemlig i Sandnes, og jeg fant ut at det var halvannet år siden jeg hadde vært her sist! Det var så koselig å se igjen alle sammen, og få muligheten til å bånde med Oddos nevø. Det var skikkelig stas at tante Bella ble et trygt menneske for lille Ask der han tok meg med for å leke med lekene sine og hoppet opp i fanget mitt for å se på barne-tv! Jeg fikk også muligheten til å treffe igjen Sylvia, ei god venninne fra folkehøyskolen, og jeg er veldig glad vi får til å møtes jevnlig enda.

Julegaten i Sandnes.

Fine Sylvia og meg. Takk for et hyggelig samvær, kjære deg!

Deretter bar det seg på vei hjem for å nyte de viktigste juledagene sammen med familien. Jeg feiret julaften kun sammen med den nærmeste familien, og det var virkelig fint. Siden jeg allerede har skrevet et innlegg fra julaften, legger jeg kun ved et par bilder herfra. 1. og 2. juledag gikk blant annet til å slappe av hjemme, få hyggelig besøk av familievenner, gå turer med både mamma og pappa, og tenne lys på graven til bestemor, bestefar, Frode og Simba.

Fant forresten dette skrivet - det var denne julen hvor fremtidens jeg fikk lest igjen ordene som jeg skrev i 2013. Jøje meg, kan huske jeg skrev det for 6 år siden. Mulig det blir et senere innlegg om dette, hehe.

Linnie, pappa og meg.

Mamma og meg.

Hehe, aldri en jul uten denne nissen. Lurer på om eierne av denne nissen vet hvor mye det har betydd for meg og kanskje flere andre at denne nissen blir satt ut hvert år.

Pappa og jeg er klare for å gå bort til kirkegården for å tenne lys på gravene til kjente og kjære.

Simba fikk to gravlys.

Og slik ser Simba ned på hjemmet vårt.

Så bar det seg tilbake til Oslo for litt romjulsjobbing, og jeg hadde fire dagvakter på rappen før jeg stakk tilbake til gards for nyttårsfeiring. Det ble heldigvis ikke ensomt, for Oddo kom også tilbake til Oslo for å holde meg med selskap! Det var skikkelig fint. Dagene gikk med til å besøke mormor, samt kjøpe meg nye vintersko da de gamle var utslitte og ga meg gnagsår. Selv om jeg måtte stå opp like etter kl. 6 hver morgen, kom jeg meg ikke i seng før over midnatt hver natt, og det hendte jeg sovnet på sofaen om kvelden mens gode Oddo lagde middag. Likevel klarte jeg en kveld å komme meg ut på en kveldstrening rundt kl. 21, og det var egentlig litt rolig og fint å være på senteret på kveldstid også.

Oddo kom med fly fra Sandnes fredag kveld, så da lagde jeg i stand litt pizza som vi kunne kose oss med.

Bløten er blitt romjulsren!

Etter lange dagvakter på jobb, er det deilig å få selskap i søvnen av Bløten.

Da romjulsjobbingen var unnagjort, bar det seg tilbake til gards for en nydelig nyttårsfeiring. I tillegg til at Stig og Oddo kom til gards, ba vi også vår gode venn Hans med på feiringen! I år, for tidenes første gang, var det Linnie og jeg som stod for maten, og det var kalkun som stod på menyen, samt riskrem til dessert! Heerlighet, jeg var så spent! Aldri har jeg laget middag for 7, og aldri har jeg tilberedt en kalkun før! Men som ei venninne fra folkehøyskolen beskrev meg i årboka: "Dette har jeg aldri prøvd før, så det klarer jeg nok sikkert!". Kun én gang måtte vi inn på Youtube for å se hva vi måtte gjøre med vingene til kalkunen før steking, samt at mamma ønsket å stå for sausen. Ellers overrasket Linnie og jeg oss selv stort ved å lage et vellykket og nydelig kalkunmåltid for oss alle! Oddo sa til og med at dette var den beste kalkunen han noen gang hadde smakt! På tampen av kvelden kjørte jeg, som kvelden eneste edruelige person, Hans hjem igjen. Fine Oddo ble med i selskapet mitt på vei hjem igjen. Det ble en vellykket nyttårsaften og en flott avslutning på julen 2019.

Etter å ha bundet beina sammen og fylt kalkunen med appelsin, eple og krydder, pensler Linnie kalkunen med en blanding av smør, rosmarin, hvitløk og krydder før vi setter den inn i ovnen.

Og tah-daaaah, Kalkunen er ferdig! Takk til Stig og Oddo som jevnlig tok ut kalkunen for pensling hvert 45. miutt, slik at Linnie og jeg kunne konsentrere oss om å lage Waldorf-salat, annet tilbehør til middag, samt desserten.

Jeg valgte å sette musefletter i håret om morgenen...

...og ta dem ut til kvelden. Da blir det fine krøller i håret til 'a Bella!

Når tiden nærmet seg midnatt, stakk vi ut på terrassen for å se på nyttårsrakettene over Tyrifjorden. I år, som i fjor og alle år før der, pleier vi ikke å kjøpe raketter. Med den panorama-utsikten over Tyrifjorden som vi er så privilegerte å ha, kan vi kose oss med å se på alle andres raketter. 

I dag er det første nyttårsdag, og jeg skal på kveldsvakt igjen i kveld. Pappa kjører Stig, Linnie, Oddo og meg tilbake til Oslo i dag, slik at jeg rekker jobb. Det har vært en fin romjul - så fint som jeg tror jeg kunne ha fått det! Jeg har jo til og med fått båndet litt med Vesla! Nå er det på tide å la hverdagen hente oss inn igjen i et nytt år som gleder seg til å møte oss velkommen.

Øyeblikksbilde.

- Bella.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

Filmstjerne for én dag!

MUNTLIG EKSAMEN!