Min egen lille peptalk før eksamen.

Hjernen min sender meg blandende signaler om selvtillit. Plutselig får jeg følelsen av at dette kan jeg. Dette kommer til å gå bra. Men plutselig, i det neste sekundet, er jeg sikker på at jeg kommer til å stryke, for jeg kan jo ingenting. Herlighet, jeg merker jeg er spent på hva morgendagens store eksamen i naturvitenskap (anatomi, fysiologi og mikrobiologi) vil bringe. . .


"Er jeg egentlig klar for i morgen?!"

Etter å ha brukt nok en hel dag på skolen (satt ikke så lenge denne gangen, bare i 10 1/2 time, men har tenkt til å prøve å repetere litt mer i kveld) og funnet ut hvilket rom jeg skal til i morgen, er jeg kommet vel tilbake på hybelen. Det er bare 12 timer igjen til eksamen, og jeg merker at magen knyter seg sammen bare av å tenke på det. Men dette innlegget skal så absolutt ikke handle om nerver og nedbrytning, jeg kan ikke bruke tid og krefter på dem! Det vil ødelegge meg mentalt. Jeg må fokusere på det jeg faktisk kan og har lært. Hallo, jeg har jo lært helt ufattelig mye om kroppen og dens funksjoner! Opptil flere ganger har jeg blitt rørt mens jeg har lest om mitt kjære immunsystem og hvor hardt de jobber for å holde meg frisk. Jeg har blitt fullstendig overrasket over hvordan alt henger sammen f. eks med de forskjellige hormonene og deres virkninger på kroppen. Eller slått meg målløs over hvordan kroppen egentlig fungerer. Alt skjer ikke bare fordi det skjer; alt har faktisk en grunn. Tenk på hvor lite jeg visste om anatomien, fysiologien og mikrobiologien før midt i august! Jeg må ikke tenke på alt jeg burde vite mer om, men heller fokusere på det jeg faktisk kan.

Vet du hva? Jeg merker det skal bli godt å bli ferdig med denne eksamenen nå. Det skal bli godt å slippe å slippe eksamenslesingen i rundt 12 timer hver dag. Det skal bli godt å kunne ta seg tid til å lage og spise middag igjen (tror jeg har spist én middag på halvannen uke), og i det hele tatt det å få i meg måltider. Og sist, men absolutt ikke minst: det skal bli godt å tillate meg selv å være sliten. Jeg har jobbet og lest iherdig de siste tre månedene, og når jeg tenker tilbake på denne tiden, kan jeg ikke finne noen perioder jeg kunne ha jobbet enda mer. Jeg har faktisk jobbet mer enn nok, og jeg har gjort mitt beste! Og da kan jeg ikke forlange noe annet.

Etter at jeg får lest litt mer på det jeg føler jeg må lese litt mer på, skal jeg sove og lade opp kreftene mine for å yte maks i morgen! Jeg må huske å få i meg en god frokost for å fylle opp energilagrene i kroppen. Jeg må huske å drikke mye vann hvis jeg skal drikke te, siden koffein stimulerer til økt sekresjon av ADH (tror ikke jeg behøver å gå nærmere inn på hva funksjonen til dette hormonet er på den kjære bloggen min, hehe), og jeg må gjøre mitt beste på å stimulere det sympatiske nervesystemet mitt og få økt sekresjon av adrenalin, noe som vil hjelpe meg å yte enda mer på eksamenen (tror ikke det blir et problem, haha!). Oppgjørets tid er kommet for døren: i morgen har jeg eksamen i naturvitenskap! Nå er det på tide å vise verden hva jeg har lært de tre siste månedene. Send meg gjerne noen tanker i morgen, da! Min første eksamen på høgskole - her kommer jeg!

- Bella.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

MUNTLIG EKSAMEN!

Filmstjerne for én dag!