Høstens første sykkeltur i mørket

I går hadde jeg min første vakt etter ferien, og som vanlig tar det nok noen dager før jeg kommer inn i effektiviteten igjen. Men jeg syns det var en grei start, og alltid hyggelig å høre at kolleger syns det er fint å ha meg tilbake igjen. Jeg ble testet for COVID-19 før vakten begynte, og brukte munnbind hele vakten. Jeg syns det var en god trygghet, ikke bare for alle rundt meg, men for meg også, slik at jeg ikke ville bringe med meg viruset tilbake til jobben etter ferieukene mine. Jeg fikk forresten svar fra testen samme kveld, og den var negativ.

Jeg går høsten i møte mer sporty (og mindre Korona-risikofylt) enn tidligere, og har som mål å bruke mer sykkel og mindre kollektive transportmidler. Jeg har brukt sommeren til å investere i yttertøy som beskytter mot regn og vind, samt lys på sykkelen som er påbudt, og gikk dermed inn i gårsdagens første kveldsvakt med frisk motivasjon for mitt nye mål! Etter vakten var det allerede blitt ganske mørkt, så jeg festet lysene på med det samme. Siden frontlyset alene kostet meg 500 kr, mens baklyset - som jeg fant i ettertid og som inkluderte frontlys også - kostet meg under 200-lappen, ville jeg låse inn lysene i garderobeskapet under vakten. I kveldens mørke var det enda vanskeligere å se å noen ting, men jeg knotet meg frem og var til slutt endelig klar. Jeg sendte en rask melding til Oddo og sa at jeg var på vei hjem, og så var det å begi seg ut på kveldsturen!

På min vei hjem etter kveldsvakt.

Jeg kom ikke lenger enn til Majorstuen før jeg måtte stoppe da frontlyset hadde visst slått seg av. Jeg prøvde å sette strømmen av og på, men det funket ikke. Klokken nærmet seg 23, og jeg hadde ikke lyst til å betale for én Ruter-billett og føle nederlaget om å ta bussen hjem igjen. Heldigvis, etter flere minutters enda mer knote-arbeid, lyste den igjen, og jeg satte meg på sykkelen og skyndte meg hjem før frontlyset rakk å slå seg av igjen. Først da jeg kom inn i borettslaget igjen, skrudde frontlyset seg av og var helt tom for strøm - selv om batteriet hadde vist at den var 2/3 fulladet da sykkelturen startet. Oddo virket overrasket over at jeg hadde kommet hjem så tidlig, til tross for at jeg hadde stoppet opp på Majorstuen. Han sa at jeg måtte ha mye energi etter kveldsvakt som syklet så raskt hjem - men jeg tror jeg heller var sliten og bare ville så raskt som mulig hjem, hehe.

Jeg skal på kveldsvakt igjen i kveld, så jeg gir frontlyset en ny sjanse. Dersom det plutselig velger å skru seg av igjen på hjemveien, skjønner jeg jo at de 500 kronene ikke var den beste investeringen jeg har gjort denne sommeren. Jeg får heller installere det andre frontlyset jeg fikk sammen med baklyset. Den gir ikke like kraftfullt lys, men det er jo bedre enn ingenting.

God kveld!
- Bella.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

MUNTLIG EKSAMEN!

Filmstjerne for én dag!