Et fantastisk møte med Larvik!

Denne helgen har Oddo og jeg tilbrakt på det flotte og eksklusive spahotellet Farris Bad som har sin beliggenhet i den vakre og nydelige byen Larvik! Går det an å si at jeg forelsket meg i byen? For det er nettopp det jeg tror jeg gjorde!

(Jeg beklager på forhånd et langt innlegg, men jeg sprekker over av alt det flotte jeg opplevde og vil fortelle! Jeg legger ved flere bilder som krydrer innlegget litt mer i alle fall.)

Fredag: førsteinntrykk av Larvik!
Etter en litt tung arbeidsdag møtte jeg Oddo og fant toget som skulle ta oss med til Larvik. Jeg brukte stort sett den 2-timers lange reisen til å sove i en litt for vond stilling på toget, men jeg ble overraskende nok ikke reisesyk, så jeg var fornøyd! Vel fremme på togstasjonen fant vi Farris Bad uten Google Maps (kun med bruk av den gammeldagse "spørre den første du møter på veien"-metoden) og uten andre problemer. Vi gikk langs strandpromenaden bort til hotellet, og her tok jeg nesten helt av!! For en spektakulær utsikt over havet, og for noen fantastiske omgivelser som omga oss! Kunne det virkelig være sant at lille meg var verdig nok til å oppleve noe så flott som dette? Jeg var i ekstase, og gleden som befant seg i kroppen min bruste over av iver og lykke der jeg lot meg imponere av alt jeg øynet!

Ankommet Larvik!

Vakre Larvik!

Farris Bad!!

Gleden skulle ikke ta slutt her; Farris Bad må være det flotteste hotellet jeg har satt mine bein innenfor! Alt ved hotellet var luksuriøst! Med en spa-avdeling på sine imponerende 2500 kvadratmeter, super service av personalet og nydelig beliggenhet ved havet, fikk det meg til å føle meg som verdens lykkeligste og heldigste jente i verden!

Såå begeistret for å være i Larvik!

Selv om det var snaue 20 minutter igjen til kveldsmat etter at vi fikk rigget oss til på rommet, skyndte vi oss en rask tur innom spa-avdelingen. Åh, så stort og vakkert det var her! Vi rakk å gå raskt gjennom en liten del av avdelingen - og vite hvilke gledelige minutter vi hadde å se frem til de neste dagene - før vi hastet bort til middagssalen. Etter en god middag bestemte vi oss for å ta en tur på stranden og utforske nærområdet. Vi fant et lekestativ i nærheten - noe som fikk barnet i Bella tilbake i ekstase-modus! - og jeg klatret meg opp og rundt stativet helt til høydeskrekken fortalte meg at nok var nok, hehe. Deretter fant vi tilbake til hotellrommet og sengen. Jeg gledet meg over alt jeg hadde opplevd og alt jeg ville komme til å oppleve i helgen foran meg! Den natten la jeg meg med et smil om munnen.

Kosær mæ i lekestativ!

Oddo, Bløten og meg på tur i Larvik!

Lørdag: Fantastisk spa og koselig møte med Magnus!
Til tross for lite søvn tidligere den uken, stod jeg opp kl. 07:30. Jeg måtte få mest mulig ut av dagene her! Siden jeg hadde hatt vondt i knærne de siste dagene hadde jeg utsatt den siste treningsøkten til denne helgen, og jeg valgte å legge den på morgenen da Oddo uansett ville sove. Treningsrommet på hotellet var over all forventning, og jeg kunne jo kjøre treningsoppleggene fra fysioterapeuten da treningsrommet var utstyrt med alt jeg trengte! Jeg fikk en moderat økt, noe jeg var veldig fornøyd med tatt forbeholdene i betraktning.

Treningssalen hvor jeg oppholdt meg siste del av treningen. Naborommet var utstyrt med apparatene, hvor jeg oppholdt meg første del av økten.

Etter en time dusjet jeg og kom meg ned til frokostsalen. Siden Oddo har et stort sovehjerte, fant jeg veien ned på egen hånd. Til tross for at jeg har vært komfortabel i meg selv både når jeg tidligere har spist hotell-frokost og vært på kino kun i mitt eget selskap, fant jeg det overraskende ensomt denne gangen. Jeg fant meg et bord litt ut på siden av salen, stirret ned i bordet mens jeg spiste, og skyndte meg tilbake på rommet etter rundt 15 minutter, haha. Nå var det tid for ansiktsbehandling! Det var deilig og helseberikende, og jeg fikk kartlagt hudtypen min samt hva jeg kunne gjøre for å ta vare på ansiktshuden. Det var interessant!

Da jeg kom tilbake på rommet litt før kl. 11, hadde Oddo stått opp og også selv spist frokost. Da var det endelig på tide å utforske spa-avdelingen nærmere! Vi beveget oss fra sauna til sauna, fra basseng til basseng, havbading, deilige boblebad og forfriskende isbasseng. Utvalget var overveldende og luksuriøst! Etter hvert stakk Oddo for sin massasjebehandling, og plutselig fikk jeg 80 minutter for meg selv. Dersom jeg fokuserte på alt jeg fikk æren av å oppleve, var det ikke så ille å være ensom. Jeg fikk også valgt meg ut mine favorittområder. Herbal Sauna, hvor saunaen duftet av diverse urter, var et sted jeg likte godt, men min absolutte favoritt var Finnish Sauna. Finnish sauna var kanskje den varmeste saunaen, noe som alltid lover godt for en frysepinne, hehe. Denne saunaen befant seg i øvre etasje og hadde glassvindu som pekte rett ut mot havet. Dersom jeg la meg på ryggen på øverste benk og tittet ut gjennom glassvinduene ble jeg fylt med en enorm ro i kroppen. Å titte bortover horisonten hvor havet strakk seg så langt øynene kunne skue, se måker som nå og da fløy grasiøst over vannet og lytte til behagelig spa-musikk som beveget seg høflig innom mine tanker og min tilværelse, var akkurat det jeg trengte for total avspenning. Det var som om jeg ble tatt med inn i en verden hvor jeg var tilfreds i meg selv. Bare å være til stede var godt nok. Det var rett og slett vidunderlig og verdifullt.

Etter nesten tre timer stakk jeg tilbake på hotellrommet og tok en deilig dusj og stelte meg. Nå var det tid for å utforske byen Larvik, og vi var så heldige å kunne få oss en lokal guide! Selveste Magnus - dirigenten for Kor Major og et så innmari godt og varmt menneske i seg selv! - kommer fra Larvik og møtte oss velkommen til hans kjære by da han tilfeldigvis også befant seg her! Magnus møtte oss utenfor hotellet og tok oss med på en tur til Bøkeskogen. Jeg ble slått ut av den vakre naturen og trærne som steg høyt opp mot himmelen, og det bugnet over av hvitveis som omfavnet bakken. Skogen viste seg fra sin beste side for oss og ønsket oss velkommen der vi trasket gjennom perlen av Larvik. Magnus fortalte oss flotte historier om Larvik, alt fra historien bak det kjente Farris-vannet til lokale nyheter om togstasjonsbeliggenhet, og det var så fint å bli bedre kjent med byen! Det var for det meste Magnus og Oddo som stod for pratingen da jeg trakk meg tilbake og inn i mitt stille og beskjedne skall som jeg ofte tenderer å gjøre i sosiale settinger, men jeg koste meg i deres samvær. Dette er et minne jeg vil ta vare på og lagre i hjertet mitt for alltid.

Den eventyrfulle Bøkeskogen!

Tusen takk for at du ville ta av din tid til til å møte oss, gode Magnus! Det er alltid like koselig å tilbringe tid sammen med deg!

Resten av dagen gikk til å utforske Parkteatret (spisested), ta oss en kaffe på Sanden (scene, kafé og bar) og la oss begeistre av alle de vakre poesiene rundt om i byen. Jeg hadde det så bra! Og enda var det en flott dag i vente!

Sanden var en liten del av Bølgen, kultursenteret i Larvik, hvis ikke jeg forstod feil?

Ord til ettertanke.

Viktige ord!

Søndag: Bursdag!
Etter forslag fra Magnus dagen i forveien, var jeg så gira på å dra inn i Bøkeskogen for å få med meg koralfrokosten fra kl. 09-10 hvor Larviksfolk kom for å spise frokost mens et brassband underholdt med vakker musikk. Til tross for Oddos sovehjerte, kom han seg opp av sengen for å oppfylle mitt ønske. Det var en så flott samling hvor familie og slekt møttes på tvers av generasjoner! Her var småbarna som løp rundt og moret seg i lekegrinden, deres foreldre som hadde tatt med duk, brød og pålegg, samt deres foreldre igjen. Alt var så ekte og naturlig, og det var verdifullt å være med på et arrangement som det virket som var en tradisjonell og litt godt gjemt skatt i Larvik.

Samlingspunktet i Bøkeskogen. Se, de flagrer for meg!

Deretter måtte vi skynde oss tilbake til hotellet, for Oddo hadde bestilt frokost på sengen, som en overraskelsesgave til meg! Da fikk jeg også åpnet mine første gaver, og jeg fikk boken jeg ønsket meg, samt et gavekort på Eurosko. Det var fantastisk, og jeg gleder meg til å ta i bruk boken!

Frokost- og bursdagsbuffé på rommet!

Vi hadde bestilt sen utsjekk, så vi fikk tid til å ta en tur innom spa-avdelingen en siste gang for dette oppholdet. Her badet vi for andre gang i havet og tok en tur innom de fleste spa-attraksjonene. Aller sist var vi innom Finnish Sauna, og jeg la meg ned på øverste benk som gårsdagen og sugde til meg alle sanselige inntrykk jeg kjente på der og da. Dette var et øyeblikk jeg ikke ville glemme, og jeg ville huske hvordan hele kroppen kjentes. Det er et par dager siden oppholdet nå, men jeg kan fortsatt se for meg utsikten fra saunaens badstuvindu, og jeg håper dette bildet kan ligge lagret i minnet mitt så lenge som mulig.

Etter utsjekk fikk vi drøye to timer til å titte rundt i Larvik. Det var deilig og solrikt vær, så vi trasket litt rundt på de plassene Magnus hadde anbefalt oss. Beina var beklageligvis vondere denne dagen, så vi måtte ta hyppige pauser. Oddo er veldig tålmodig og god mot meg, og blir aldri lei av meg og mine vonde knær. Det er godt å føle meg ivaretatt. Vi spiste en god lunsj på Pica Pica, trasket langs den idylliske strandpromenaden som badet i solens varme skinn og ble tatt bilde av til lokalavisen Østlandsposten (!) før tiden plutselig var inne for å dra tilbake til Oslo. Tusen takk for et fantastisk og verdifull møte, Larvik! Takk for at du tok oss så godt imot. Jeg garanterer at vi skal sees igjen!

Bedehuset, som har blitt omgjort til en restaurant. Det var egentlig her vi hadde tenkt å slå oss ned, men siden det var søndagsstengt, fant vi en annen plass istedenfor.

Pica Pica, en fin restaurant med ferske råvarer fra havet! Deilig mat og hyggelig service.