Turist i Norge: Fredrikstad!

Heisann, mine trofaste lesere! Dette var jammen blitt en stund siden sist! Jeg hadde langhelg i turnusen min denne helgen (lenger enn 3-dagers juleferien!), og for å virkelig kjenne på smak av en ferie som jeg ikke har hatt på flere måneder, benyttet Oddo og jeg anledningen til å gjøre noe ekstra stas denne helgen! Vi ønsket å dra til et annet sted, koble ut fra Oslo-boblen og nyte livet sammen. Vi trenger ikke å dra langt for å få til dette, det fins jammen mange plasser i Norge som jeg enda ikke har utforsket! For kun en helg, ble forslag som Hamar og Lillehammer nevnt, men vi fant ut at det er best på sommertid. "Hva med Fredrikstad - der har jeg ikke vært!", utbrøt Oddo, men kom raskt på at jeg hadde bodd der i to år. "Du, det går helt fint! Det kan jo være koselig for min del å komme tilbake igjen dit!", responderte jeg. Og slik ble det bestemt! Fredrikstad ble vår første destinasjon!

På T-banen - første fremkomstmiddel på vei til F-Town!

FREDAG, 13.01-17: Ankomst Fredrikstad!
Oddo og jeg møtte hverandre på Oslo S før vi toget videre til Fredrikstad. Selv om vi ankom Fredrikstad så tidlig som kl. 17, var det allerede blitt mørkt. Etter å ha gått litt rundt i sentrum (les: misforstod veibeskrivelsen folk ga oss), fant vi omsider hotellet vårt. Vi sjekket inn og fant rommet vårt; et flott rom i tredje etasje. Kvelden ble brukt til å hvile litt etter en lang arbeidsuke før vi stakk til Peppes Pizza. Hyggelig begynnelse på helgen!

Hotellrommet vårt! - og jeg ble tatt med fem år tilbake i tid på 1-årsreunionen da jeg og noen andre jenter satt på et slikt rom og pratet til langt utpå kvelden.

LØRDAG, 14.01-17: Haugetuns hyggelige og gjestfrie visitt!
Jeg sov særdeles lite denne natten, og var lys våken kl. 04:40. Jeg lå og dro meg i sengen, men fant ut kl. 05:30 at det ikke var vits. Jeg tok frem boken min og begynte og lese videre i den sterke, rørende og tårevåte romanen "Drømmehjerte".

I dag var det tid for å besøke Haugetun Folkehøyskole, der jeg la bak meg 2 år av livet mitt! Jeg skal innrømme at jeg var veldig nervøs. Sakis skulle være tilsynslærer, og selv om han er utrolig hyggelig, er det jo fire-fem år siden + mange hundre andre elever siden forrige gang jeg var her. Jeg hadde forstått ham godt dersom han ikke hadde gjenkjent meg. Han var jo ikke læreren min, og jeg hadde heller aldri valgfagstimer med ham. Fra nærmeste busstopp til skolen er det ca 1 km å gå, og den tiden ble flittig brukt til å opparbeide meg de pinligste scenarioer i hodet: At Sakis ikke ville kjenne meg igjen, at nåtidens elever ville skule på meg og syntes det var rart at vi kom, og at jeg måtte forklare hvem jeg var og hvorfor jeg var her, på en måte forsvare min adkomst.

Haugetun Folkehøyskole! Litt sortere outfit enn jeg husker det, hehe.

Vel fremme på skolen var det lørdagsundervisning, så det var helt tomt i fellesarealene. Men ikke lenge etter kom elevene til syne fra Amfi, og jeg ventet til flesteparten av elevene var ute av rommet. Da ville det være færrest inne med Sakis, og det pinlige møtet ville bli spart for flest mulig, hehe. Plutselig kom Sakis til syne, og jeg hilste på ham. Han hilste tilbake... - og DER gikk det opp for ham at jeg var en tidligere elev: "Så hyggelig å se deg igjen! Hvor lenge siden er det siden du gikk her? Det føles som om det var i går! Vi har hatt undervisning der inne og lagd noe mat...det er bare å gå inn og forsyne dere!" utbrøt Sakis mens han smilte varmt. Vi fulgte ham tilbake til Amfi, og Sakis utbrøt til de få elevene som var igjen: "Her er en elev som gikk her for...var det fem år siden? Det føles som om det var i går!" Jeg merket jeg ble litt stolt av at han presenterte meg! Utrolig koselig gest! Deretter spurte jeg ham om vi kunne gå litt rundt på skolen og titte, noe Sakis ikke hadde noe imot.

Rommet vi hadde morgensamlinger.

Vi gikk ned i vaskekjelleren, Halloween-korridoren, formingssalen, og internatkorridorene hvor jeg viste dørene inn til hvor jeg hadde bodd (Oddo, tenk det! Bak disse dørene formet livet seg for meg, og hjalp meg i utviklingen til å bli den jeg er i dag!). Leif, studiolæreren min, og kjøkkenpersonalet var også på skolen, og til min store glede gjenkjente de meg også! Leif innledet med: "Anabel, ikke sant? Jeg kommer aldri til å glemme da du og søstera di lurte meg med tvillingstuntet deres!" Haha, det er faktisk så sant, og jeg ble tatt med fem år tilbake i tid da Linnie kom på overraskelsesbesøk på skolen. Hun utga seg for å være meg, og vi lurte både lærere og elever med tvillingfellen! Stakkars Leif visste jo ikke at jeg hadde tvillingsøster engang! Du kan lese mer om det HER.

Til slutt satte vi oss ned og pratet med Sakis hvor han oppdaterte meg om skolen siste nytt. Det var sterkt å høre om skolens utfordringer siden forrige gang. Vi tok oss også en titt i folkehøyskolens brosjyre, og gjett hva?? Skolen bruker fortsatt en hel side på meg og bloggen min!!! Det er så skikkelig stas!

Haugetuns brosjyre, med en hel side om meg og bloggen min! Skikkelig stas!!

Selv om vi bare var der i en liten time, blusset minner opp som har ligget bevart i hjertet mitt og brakte meg rundt fem år tilbake i tid. Russeknute om å overnatte i kjelleren med Marianne, amatør-videoene vi lagde i forbindelse med Oscar-kveld, opprettelsen av hjertekalenderen min på formingsrommet, den skumle heisen, og alle de gode menneskene. Tankeprosessen var allerede i gang, og den fortsatte hele gåturen bort til Østfoldhallen (Oddo, det var her jeg spontant badet i Glomma på aktivitetsleken på skolen!). Møtet med Haugetun ble langt bedre enn jeg hadde turt å forestille meg! Sakis' varme gjestfrihet og hans blide og hyggelige åsyn var en god grunn til det!

Vel fremme i Østfoldhallen ble det shopping (Oddo, det var akkurat her jeg og musikkgruppen min sang på gatekonsert på kjøpesenteret!)! Jeg kjøpte meg en deilig og varm genser, en fin hvit skjorte, veske og ny roman. Jeg ble kjempefornøyd! Ellers ble kvelden rolig tilbrakt på hotellet med film på rommet.

Min nye skjorte og veske!

SØNDAG, 15.01-17: Gamlebyen Fredrikstad og hjemreise.
Denne formiddagen brukte vi i Gamlebyen Fredrikstad, og det var så rart å være tilbake igjen! Se igjen kanonene, kafeene (Se, Oddo, det var der oppe Marianne, Linn og jeg satt mens jeg spiste et godt brownies-stykke!), og den store statuen av byens grunnlegger. Etter en liten kafépause i Gamlebyen var det på tide å takke Fredrikstad for denne gang og begynne på hjemreisen. Neste gang jeg kommer tilbake må forhåpentligvis bli i sommer på 5-årreunion!

Oddo og byens grunnlegger.

Kanonene!

Rastepause på kafé.

- Bella.

Kommentarer

  1. Så ut som en skikkelig koselig tur :)

    SvarSlett
  2. Så koselig, Anabel! Jeg liker veldig godt å oppleve nye steder, men det er jammen noe fint med å dra tilbake til steder man har gode minner fra også :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Marianne! Så utrolig hyggelig at du stikker innom bloggen min!! :)
      Ja, du har rett! Det fins nye flotte steder som absolutt er verdt å utforske, men det er noe verdifullt med å komme tilbake til kjente trakter også :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

Filmstjerne for én dag!

MUNTLIG EKSAMEN!