Julaften 2019!

Det ble en rolig og fredfylt dag på gården, for i år var det bare mamma, pappa, tvillingsøsteren min og jeg som feiret julaften sammen. Jeg syns det var veldig koselig, selv om vi var få, for det er så sjelden vi er oss fire sammen.

Morgenen ble brukt til å videosamtale med min kjære Oddo og hans Sandnes-folk. Deres tradisjon har alltid vært at barna (som nå er blitt voksne) må løse en rebus som faren har laget (ofte tilknyttet til The Beatles som faren er blodfan av), for så å finne julaftens første gave som de kunne pakke opp allerede på formiddagen. I år var jeg med for første gang, og det var skikkelig stas! Jeg lurer på om jeg fikk hjulpet dem med én av oppgavene - ellers løste de det også før meg. Gaven i år var eksklusivt salt som Oddo tar med seg tilbake til Oslo. Jammen var det gøy å være med på dette også!

Deretter var det tid for Linnie og meg å reise til Vikersund for å levere en siste julegave til Iselin og kjøpe de siste varene fra butikken. På vei hjem stoppet vi ved kirken for å tenne lys på graven til bestemor og bestefar, og det var fint. Vel hjemme hadde mamma og pappa pyntet bordet og kommet så vidt i gang med matlagingen. Jeg hjalp til med blant annet kålrabistappen, potetskrell og annet tilbehør, samt koste meg med litt av de klassiske Disney-kortfilmene på TV'en som hver julaften.


Så var det tid for å stelle meg. Jeg hadde fått hjelp av Linnie til å lage musefletter "etasjevis" i håret mitt tidligere på dagen som jeg valgte å ta ut. Da fikk jeg skikkelige krøller i det allerede krøllete håret mitt! Det ble egentlig ganske så kult! Hvem trenger permanent eller krølltang når man har hår som dette?


Så litt tid for posering ved juletreet. Siden det bare var oss fire på julaften, fikk vi ikke muligheten til å ta med alle fire på ett bilde. Da ble det bilder i flere omganger istedenfor!





Linnie og jeg stakk på gudstjeneste i vår lokale kirke, og til en koselig overraskelse var det Bendik som var kirketjener! Han er alltid så hyggelig og imøtekommende, og han ga oss en god klem på vei inn i kirken. Det var en fin gudstjeneste med en ny prest jeg ikke har sett før, og det var godt å samles i Guds nærvær.

Da vi kom hjem var det tid for å spise den deilige julemiddagen som i år var pinnekjøtt. Det ble litt for heftig å ta desserten med det samme, så da gikk vi heller løs på en julequiz jeg hadde laget i forkant! Den var nok kanskje litt vel vanskelig, men jeg syns da det var artig likevel. Før det var gaveoppakking, har vi hatt som tradisjon å lese opp Juleevangeliet. Det er en fin tradisjon jeg syns det er fint å bevare. Julegavene tok vel cirka en times tid, og jeg ble så glad og takknemlig for alt det flotte jeg fikk! Herlighet, tenke seg til at jeg har så mange i livet mitt som tenker på meg og som vil gi meg så fine gaver! For et privilegium! Jeg er jammen meg et heldig menneske.

Kveldens høydepunkt var likevel å gi mamma hovedgaven fra Linnie og meg; nemlig billetter til Nightwish-konsert til neste år! Det var det hun fortalte at hun ønsket seg mest, så da ville vi glede henne med dette. Da mamma fikk gaven, ble hun så glad at hun fikk tårer i øynene! Det var et nydelig øyeblikk. 

Kvelden videre gikk med til å spille kort, spise dessert og pusle litt med våre egne gaver før vi tok kvelden etter hvert. En kjempeflott julaften med familien min - det er alt jeg ønsker meg til jul.

Fortsatt gledelig jul, kjære verden!
- Bella.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

MUNTLIG EKSAMEN!

Filmstjerne for én dag!