Nytt maleprosjekt: Sjelefred (og håp)!

I dag fant jeg frem malegleden som har ligget i noen års dvale! Det var egentlig Mari, min kjære mentor, som fikk meg på tanken igjen. Hun foreslo at jeg kunne male et bilde som jeg kan bruke som et kjennetegn, en slags "logo", for besøkstjenesten jeg er i ferd med å opprette i menigheten. Siden da har jeg tenkt på hva som kan egne seg som motiv. Hvilket motiv kan passe for og kjennetegne en besøkstjeneste - og ikke minst noe som jeg kan mestre å male? 

Jeg er mest glad i og ønsker å utvikle meg i å male landskap og natur, så jeg landet på at det må bli et motiv innenfor dette. Et motiv med en sol som lyser opp bak noen skyer er for meg et bilde av håp. Håp om at selv hvor mørke skyene er, kan alltid solen og dens skinn finne sin vei frem. Håp om en bedre hverdag med mer nestekjærlighet, fred og samhold. Håp om at en besøkstjeneste kan redusere ensomhet og skape rom for glede, nærvær og fellesskap. Så da var det bestemt; jeg hadde funnet motivet mitt! 


Hele spisebordet ble brukt som maleplass!

Jeg er foreløpig ikke en teknisk god maler, men jeg ser på veiledningsvideoer på nett som lærer meg ulike måter å håndtere penselen på. Jeg gleder meg til den dagen jeg klarer å male noe ut fra mitt eget hode! Per nå er det mer enn nok for meg å bli stødig på maleteknikkene. Dette er kanskje første gang jeg har malt et ekte landskapsmaleri, og jeg kan si jeg ble ganske så fornøyd! Her tenkte jeg å ta dere med steg for steg i Bellas maleprosjekt (dette er helt sikkert ikke den profesjonelle måten å gjøre det på, men likevel én måte)!

Steg 1: Tegn en grov skisse
Dette steget er relativt raskt og enkelt. Jeg tegnet med svake blyantstreker hvor jeg skulle male fjell, skyer og trær og øyer. Det var til overraskende god hjelp for meg i min videre prosess!


Vanskelig å se, men her har jeg tegnet inn svake blyantstreker for å markere de ulike figurene i bildet.

Steg 2: Blande og finne fargene du vil bruke
Det var kanskje dette steget jeg synes var en av de morsomste! Så mange ulike fargetoner det fins av gul og lilla! Jeg hadde ikke fargen lilla, men ved å blande hvit, blå og rød i forskjellige mengder, fikk jeg ulike nyanser av lilla! Dette var spennende og lærerikt!

Steg 3: Male bakgrunnen (her: himmel og vann)
Dette var overraskende vanskelig. Viktigheten med å blende fargene inn i hverandre før malingen tørket innså jeg litt for sent. Mitt første forsøk var fiasko (og så surt det var å bruke opp de ferdigblandede malingsfargene jeg var såå fornøyd med!), så jeg måtte prøve en gang til. Det var en god lærdom for meg - man trenger ikke å gjøre alt perfekt med én gang! Man trenger virkelig ikke å gjøre alt perfekt med én gang.


Første forsøk.


Andre forsøk.

Steg 4: Mal gjenstandene/figurene 
Uff, jeg har jo ikke fagbegrepene, så jeg vet ikke hva det kalles. Jeg mener altså det som skal vises i maleriet. Skyer, fjell, trær, øyer, og deretter gjenskinn i skyer og fjell. I maleriet malte jeg gjenstandene som befant seg i bakgrunnen (lengst vekk) i lyse farger, mens gjenstandene i framgrunnen malte jeg i mørkere og sterkere farger.


Skyer og fjell med dens gjenskinn fra solen.


Trær fra forskjellige avstander (som jeg iallfall prøvde på) og refleksjon i vannet.

Steg 5: Legg inn de siste detaljene
Her gjaldt det å skape mer liv i trærne på øyene og i vannet. Jeg følte ikke jeg fikk det til helt slik som jeg hadde ønsket, men det ble nå et produkt allikevel. Og da var Bellas kunstverk gjennomført!

Mitt ferdige produkt!

Etter cirka fire timer var jeg ferdig - og fornøyd! Jeg ønsket jo egentlig å male et bilde av håp, men jeg følte maleriet uttrykte en tilværelse av behagelig stillhet og en følelse av indre fred. Jeg valgte derfor å kalle maleriet "Sjelefred". Om jeg bruker dette maleriet til besøkstjenesten, så er det mulig at jeg beskjærer bildet litt og fokuserer på solen, solksinnet og skyene. Men da har jeg iallfall et utgangspunkt!

Ønsker dere en velsignet stille uke og påske etter hvert!
- Bella

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Tid for Oslo-rebus!

Kom til Jesus!

MUNTLIG EKSAMEN!