Tid for Oslo-rebus!

Så var det endelig tid for bursdagsgaven jeg skulle gi til Linnie, selveste Oslo-rebusen!

Jeg har alltid hatt lyst til å vise Linnie mitt Oslo, la henne ta del i mitt liv som Oslostudent. Det er jo litt spesielt med oss tvillinger, jeg føler fortsatt at jeg ikke er "hel" uten henne. Akkurat som om det er en del av meg som fortsatt ligger i henne....vanskelig å forklare - og kanskje enda vanskeligere å forstå.

Uansett! Jeg tenkte å gi henne en bursdagsgave som ville ta henne med på en reise gjennom Oslo slik jeg kjenner den! Jeg kom på ideen ganske så spontant den 13. mai i år, og selv om mamma kommenterte at det kom til å bli mye arbeid for meg, var dette noe jeg absolutt ville gjennomføre! I tiden fremover ble det derfor en del planlegging. Jeg satte aldri av én dag eller en tid for å planlegge, men jeg hadde det i bakhodet hvor enn jeg gikk. Det førte til at da jeg fikk en god idé, skrev jeg det ned på papir eller tok opptak mens jeg sa det høyt for meg selv. Dette kunne være tidlig på morgenkvisten på vei til praksis, på vei til butikken eller korøvelse eller rett og slett hjemme på hybelen eller hos Oddo. Når som helst! Resultatet ble derfor ikke laget i hast, og jeg ble oppriktig fornøyd og stolt med produktet mitt!

Selve rebusen gikk ut på at hakkespettgeneralene Ole, Dole og Doffen trengte hjelp med å få en medalje da de ikke var i Oslo for tiden (hehee..), og Linnie (og Steinar) ble derfor de heldige utvalgte. De ble tatt med på en reise gjennom Oslo hvor de ble testet i sine poetiske, fysiske, psykiske og orienteringsferdigheter. Men det var viktig for meg å poengtere at denne dagen ikke kun var lagt opp til rebusløp. Gjennom reisen ville de også få innblikk i mitt hverdagsliv i Oslo, samtidig som at det var de som la opp dagen slik de ønsket selv. Dersom de ville innom en kafé eller titte i en butikk, måtte de bare gjøre det. Rebusen min var bare til hjelp for å holde en rød tråd gjennom dagen deres. Dessuten ville rebusen føre dem til Oddos leilighet, og her ville vi servere middag og gjøre klart for spillekveld!

I de to dagene før rebusdagen, laget jeg i stand alle papirene. Dikt måtte formuleres, kart måtte tegnes og oppgaver måtte skrives. Linnie og Steinar kom kvelden i forveien (som jeg beskrev i forrige innlegg), så jeg lånte dem rommet mitt mens jeg sov over hos Oddo. Rebusen begynte klokken 10 på lørdag, så jeg tok banen mot sentrum ved 9-tiden. Deres første ledetråd, et skattekart med preg av tegneserie-Donalds symboler og festligheter, lå i postkassen min som jeg hadde lagt igjen der dagen før, og den ville ta dem med til morfars plass på gravlunden! Her la jeg fra meg 2. ledetråd som var diktet + en nøkkelbokstav. Diktet ville ta dem med til Monolitten, og det var her jeg skulle møte dem. Klokken passerte 10:00, og jeg sendte dem en sms som fortalte dem at første ledetråd lå i postkassen min, og derfra kunne de komme når som helst! Jeg satte meg derfor ned ved Monolitten og ventet i solen.

Nydelig vær ble det også! Det kunne ikke ha blitt bedre!

Her venter jeg ved Monolitten!

Diktet som skulle føre dem til Monolitten! Må innrømme jeg ble ganske fornøyd med diktet mitt og hvor godt det passet området her også!

Etter en liten stund kom de traskende, og jeg møtte dem velkommen. Nå var det klart for de fysiske testene! Fra mine flere løpeturer gjennom gravlunden, Vigelands- og Frognerparken, har jeg sett frisbee-mål her og der, og dermed tenkt at dette kunne ha vært fint å bruke til rebusen min. Frisbee har jeg jo liggende på hybelen! Rett før jeg møtte dem, hadde jeg selv prøvd å kaste frisbee, lage meg en passende avstand fra målet og finne løypen de måtte igjennom. Jeg tenkte at de ikke måtte fullføre innen en begrenset tid, bare gjennomføre med alle målene. De klarte det til slutt, med tiden 11.53 - men det virket visst eeenda lenger, hehe. Den andre fysiske testen var å trikse med fotballen 20 ganger på ulik kroppsdel for hver gang, men den tok Linnie selvfølgelig på første forsøk. Jeg skulle ha satt grensen til 30 istedenfor.

Steinar i full konsentrasjon!


Klarer Linnie å treffe frisbee-målet, mon tro?

Deretter ga jeg dem rebus med dyrenavn gjemt i teksten. Denne rebusen ble jeg først kjent med på avslutningen til Kor Major for bare noen få uker siden, og tenkte den ville være fin å ha med i min rebus. Videre skulle de hjem til onkel Donald! Ja, for de husket vel at han bodde i Apalveien som faktisk fins i Oslo?? Haha, jeg syns det var skikkelig genialt! På Google maps stod det at Donalds adresse, Apalveien 111, fantes, og de skulle derfor finne frem dit. Jeg passet på å gå dit i god tid i forkant, men da jeg fant gatenavnet, stoppet gatenumrene på 55! Jeg så et par mennesker i samme gate og spurte dem hvor Apalveien 111 var. "111? Det var da veldig høyt gatenummer, kjenner du noen som bor der?" Haha, superkleint. Jeg tror jeg svarte noe rundt "Eh, nei, egentlig ikke....". De snille menneskene søkte opp adressen på mobilene sine, og plutselig utbrøt damen "Å! Men det er Donalds adresse jo!" Vi kom frem til at det ikke fantes noen ekte adresse til Apalveien 111 - Google Maps lurte meg! - så jeg sendte en rask sms til Linnie og ba dem møte meg ved et annet gatenummer istedenfor.

Oppgavebeskrivelsen!

Etter en liten evighet kom de til syne, og jeg ga dem en ny rebus: Bogstadrebusen! Her hadde jeg skrevet noen spørsmål knyttet til forskjellige kafeer, butikker eller restauranter i Bogstadveien, kjente plasser som jeg har blitt kjent med i løpet av Oslo-livet mitt. Til hvert spørsmål inkluderte jeg derfor et minne som jeg har fått med plassen. Jeg hadde klart å kaste lappene jeg hadde skrevet svarene på, så jeg bestemte meg for å gå nedover Bogstadveien selv så jeg fikk skrevet ned svarene på nytt.

Da jeg kom til Slottsplassen en liten halvtime senere, så jeg at det var mange mennesker samlet der. Jeg spurte ei dame om hva som foregikk, og da fikk jeg vite at det skulle være en oppvisning av Hans Majestet Kongens Garde! Det ville jeg jo ikke gå glipp av, så jeg stilte meg i rekken og fulgte med på de flinke og synkroniserte musikerne og garden (fant i ettertid ut at Øivind hadde vært med!). Jeg blir så imponert, og jeg fant meg selv smile bredt mens de holdt på! Da de spilte sangen de alltid spiller på 17. mai, fikk jeg gåsehud. Den er rett og slett nydelig, og jeg får så mange gode følelser når jeg hører den!

Imponerende oppvisning av Hans Majestet Kongens Garde!

Etter oppvisningen stakk jeg ned til Nationaltheatret, kjøpte meg en softis og ventet. Steinar og Linnie skulle komme ned til fontenen ved Nationaltheatret og de skulle melde meg når de gikk gjennom Slottsparken slik at jeg visste når de var i nærheten. Ikke lenge etter var isen spist opp, og vindens kalde gufs trakk seg inn gjennom klærne mine. Jeg fant derfor ut at jeg skulle gå inn på stasjonen og vente der istedenfor. Flere nivåer ble passert med mobilspillet mitt mens jeg satt inne på stasjonen, men ingen melding tikket inn på mobilen. I tillegg begynte jeg å få en indre kulde, og da skjønte jeg at jeg måtte holde meg i aktivitet for å holde varmen. Jeg gikk opp til Slottsparken igjen og satte meg ved statuen i ly av vinden (hvilket resulterte i at jeg måtte flytte på meg flere ganger). Omsider kom de til syne, etter rundt 2 1/2 timers dødtid, og jeg fikk gitt dem siste ledetråd. Deretter satte jeg meg på første bane hjem til Oddo!

Koser meg med softis!

Gosh, så sliten jeg var! Jeg hadde jo ikke gjort så mye, men det var vel det som var slitsomt. Jeg hadde hastet meg fra plass til plass og hatt flere timers dødtid sammenlagt, og kroppen fant sin strake vei bort til sofaen. Likevel ble det ikke lange hvilepausen før middagen måtte lages. Oddo og jeg ville lage vår selvlagde rett, nachosgrateng! Steinar og Linnie jobbet med siste rebus som omhandlet å finne byer ut av rebusene (f. eks: let etter agn = Finnmark), og nøkkelbokstavene de hadde fått gjennom hele rebusløpet stavet navnet på t-banestasjonen hvor Oddo bor. De kom derfor hit til slutt, og da var klokken rundt 18:00!

Vel samlet alle sammen. Vi spiste retten vår, og snakket rundt rebusen. De var så fornøyde og imponerte over hva jeg hadde klart å fikse i stand, det var skikkelig koselig!! Dette var jo bare hyggelig - jeg syns jo det var fint at de også fikk innblikk i min Oslo-tilværelse! Deretter var det tid for spillekveld, og først ut var Alias med Linnie og meg på lag - for én gangs skyld!! Vi tapte på millimeteren, men det var så gøy lell! God erfaring at vi ikke nødvendigvis trenger å vinne selv om vi er på samme lag! Skikkelig seriøst.

Gjenforent, hurra!

Neste spill ut var kunnskapsspill om Norge. Her dugde jeg ikke døyten. Jeg klarte to riktige av alle spørsmål jeg fikk (blant annet at Petter Dass var den kjente dikteren og presten i Nordland på 1600-tallet), og jeg fikk ros for mitt resonnement etter å finne svaret på Solskjærs medalje-ett-eller-annet. La meg nesten-sitere min høyt-tenkning: "La meg tenke...Solskjær er kanskje rundt 40-50 år, hadde sine glansdager i fotballen i 20-30-årsalderen, altså ca 20 år siden....var det kanskje i 1996?" Svaret var 1999. Jeg var storfornøyd med svaret mitt!

Duger aldri døyten i kunnskapsspill..

Da klokken nærmet seg 23:30, takket Steinar og Linnie for seg og begynte hjemreisen igjen. Snilleste Oddo tok følge med dem bort til t-banen, mens jeg fikk ansvaret med å rydde og skylle av oppvasken. Etter hvert kom Oddo hjem igjen og vi fikk lagt oss. Tusen takk for en utrolig hyggelig dag!! Det gleder meg stort at Oslo-rebusen falt i så god smak for dem, og jeg er glad jeg kunne bidra til en skikkelig god kvalitetstid dem imellom - men også for å stelle i stand til mitt livs første tvilling-date! Dette må virkelig gjentas veldig, veldig snart!


En sliten, trøtt, men fornøyd Bella etter dagens begivenheter!

God hilsen fra Bella!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Sound The Bugle

Kom til Jesus!

MUNTLIG EKSAMEN!